دسته بندی | علوم انسانی |
بازدید ها | 6 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 498 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 128 |
بررسی ارتباط بین نسبت های فعالیت و میزان افشای اطلاعات در صورت های مالی شرکت های پذیرفته شده در بازار بورس تهران
چکیده: 1
مقدمه: 2
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1 مقدمه 5
2-1 تاریخچه مطالعاتی. 5
3-1 بیان مسأله تحقیق. 7
4-1چارچوب نظری تحقیق. 8
5-1 فرضیه های تحقیق. 10
6-1 اهمیت و ضرورت تحقیق. 10
7-1 اهداف تحقیق. 11
8-1 حدود مطالعاتی. 12
1-8-1 قلمرو مکانی تحقیق. 12
2-8-1 قلمرو زمانی تحقیق. 13
3- 8-1 قلمرو موضوعی تحقیق. 13
9-1- تعریف واژه ها و اصطلاحات تحقیق. 13
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
1-2 مقدمه 15
2-2- تعاریف مختلف افشا 16
3-2- اصل افشا 16
4-2- پرسش های اساسی مطرح شده در حوزه افشا (مبانی نظری) 17
1-4-2- اطلاعات مالی برای چه اشخاصی افشا میگردد؟ 18
2-4-2- هدف از افشای اطلاعات مالی چیست؟ 20
3-4 -2- چه میزان از اطلاعات لازم است افشا شود؟ 21
4-4 -2- چگونه اطلاعات مالی باید افشا شود؟ 24
1-4 -4- 2- شکل و ترتیب صورتهای مالی اساسی. 26
2-4 -4- 2- اصطلاحات و ارائه جزئیات.. 29
3-4-4- 2- گزارش حسابرس مستقل. 30
4-4 -4- 2-گزارش هیأت مدیره 30
5-4 -2- خصوصیات کیفی مرتبط با ارائه اطلاعات چگونه باشد؟ 31
5 - 2 - عملکرد 32
1-5-2- مقدمه 32
6-2- انواع نسبت های مالی. 35
1-6-2- نسبت های فعالیت (شاخص های بکارگیری دارایی ) 36
7-2- کفایت گزارشگری (افشا) و نسبت های مالی. 37
8-2- پیشینه داخلی و خارجی تحقیق. 38
1-8-2- مطالعات خارجی. 38
2-8-2- مطالعات داخلی. 52
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
1-3 مقدمه 61
2-3- فرضیه های تحقیق. 62
1-2-3- فرضیه اصلی تحقیق : 62
2-2-3- فرضیه ی فرعی تحقیق : 62
3-3 مدل تحقیق. 63
4-3 شیوه اندازه گیری متغیرها 64
5-3 روش تحقیق. 65
6-3- متغیر های مورد بررسی. 66
7-3- مدل های مورد استفاده برای آزمون فرضیه ها 68
8-3- دلایل انتخاب متغیرها 70
9-3- جامعه آماری و روش نمونه گیری. 70
9-3- روشهای جمعآوری اطلاعات و دادهها 71
1-9-3- منبع اطلاعات.. 71
2-9-3- آماده سازی اطلاعات.. 72
10-3- روش شناختی تحقیق (تجزیه و تحلیل داده ها) 72
1-10-3- مدل های داده های تابلویی. 73
2-10-3- آزمون لیمر (معنی داربودن اثرات فردی) 73
3-10-3- آزمون هاسمن. 75
4-10-3- فروض مدل رگرسیون خطی کلاسیک... 75
1-4-10-3- نرمال بودن خطاها 76
2-4-10-3- ناهمسانی واریانس.. 76
3-4-10-3- هم خطی. 76
4-4-10-3- عدم وجود خود همبستگی بین ها: 77
5-10-3- آزمون مانایی. 78
6-10-3 آزمونهای آماری و معیارهای استفاده شده به منظور مقایسه مدل های تحقیق. 79
1-6-10-3- ضریب تعیین تعدیل شده 79
2-6-10-3- آماره F رگرسیون. 80
7-10-3- نرم افزارهای تجزیه و تحلیل. 80
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
1-4 مقدمه 82
2-4- تحلیل توصیفی داده ها 82
3-4- مراحل تخمین مدل به وسیله دادههای تابلویی. 84
1-3-4- آزمون F لیمر( بررسی همسانی عرض از مبدأ های مقاطع ) 85
2-3-4- آزمون هاسمن ( انتخاب بین اثرات ثابت و تصادفی ) 86
4-4- بررسی فروض کلاسیک رگرسیون. 87
5-4- آزمون مانایی متغیرها 88
6-4- آزمون فرضیه های تحقیق. 88
1-6-4- آزمون فرضیه فرعی اول. 89
2-6-4- آزمون فرضیه فرعی دوم 91
3-6-4- آزمون فرضیه فرعی سوم 92
4-6-4- آزمون فرضیه فرعی چهارم 93
5-6-4- آزمون فرضیه اصلی تحقیق. 94
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
1-5 مقدمه 98
2-5- بحث و نتیجه گیری. 98
1-2-5- نتیجه گیری پیرامون فرضیه فرعی اول. 99
2-2-5- نتیجه گیری پیرامون فرضیه فرعی دوم 100
3-2-5- نتیجه گیری پیرامون فرضیه فرعی سوم 101
4-2-5- نتیجه گیری پیرامون فرضیه فرعی چهارم 101
5-2-5- نتیجه گیری پیرامون فرضیه اصلی تحقیق. 102
3-5- پیشنهادها 104
1-3-5- پیشنهادهای کاربردی ناشی از نتایج تحقیق. 105
2-3-5- پیشنهادهایی برای تحقیق های آتی. 105
4-5- محدودیت ها 106
پیوست ها
جدول مربوط به صنایع و نام شرکت های نمونه آماری. 108
منابع و ماخذ
منابع فارسی: 110
منابع لاتین: 111
منابع اینترنتی: 114
چکیده انگلیسی: 115
جدول 1-2- موارد افشا از نظر سرف.. 39
جدول 1-3 : ترکیب شرکت های نمونه بر اساس نوع صنعت.. 71
جدول 1-4: اندازه شاخص های آمار توصیفی مربوط به متغیرهای تحقیق (ارقام به درصد) 84
جدول 2-4 : نتایج آزمون F لیمر(همسانی عرض از مبدأ های مقاطع) 86
جدول 3-4 : نتایج آزمون هاسمن(انتخاب بین اثرات ثابت و تصادفی) 87
جدول 4-4 : نتایج آزمونLLC )بررسی مانایی متغیرها) 88
جدول 5- 4 : نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها برای آزمون فرضیه فرعی اول- مدل (1) 90
جدول 6- 4 : نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها برای آزمون فرضیه فرعی دوم- مدل (2) 91
جدول 7-4 : نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها برای آزمون فرضیه فرعی سوم – مدل(3) 92
جدول 8-4 نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها برای آزمون فرضیه فرعی چهارم – مدل(4) 93
جدول 9-4 نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها برای آزمون فرضیه اصلی تحقیق– مدل(5) 95
نقش اصلی گزارشگری مالی، انتقال اثربخش اطلاعات به افراد برون سازمانی به روشی معتبر و به موقع است، که این امر در سایه شفافیت گزارشگری و افشا با کیفیت اطلاعات مالی تحقق می یابد. مرور مطالعات گذشته نشان می دهد شفافیت و کیفیت افشای اطلاعات مالی واحدهای اقتصادی ، تاثیرات مهمی بر استراتژی های سرمایه گذاران گذاشته است. این تحقیق، به بررسی رابطه بین میزان افشاء در صورتهای مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با نسبتهای متداول فعالیت (شاخصهای استفاده از داراییها) می پردازد.
در مرحله اول، به منظور تعیین میزان افشا صورت های مالی که در این تحقیق در راستای تعیین مقدار متغیر وابسته لازم است چک لیست کفایت افشاء براساس استانداردهای حسابداری ایران تنظیم و برای هر شرکت یک نمره یا شاخص افشا تعریف شود. در مرحله دوم متداولترین نسبتهای فعالیت (شاخصهای استفاده از داراییها) یعنی نسبت فروش به سرمایه در گردش، نسبت فروش به داراییهای ثابت ، نسبت فروش به کل داراییها و نسبت فروش به حقوق صاحبان سهام (ارزش ویژه) محاسبه و استخراج گردید. سپس در این تحقیق از تحلیل رگرسیونی مقطعی بر اساس داده های تابلویی جهت بررسی رابطه بین میزان افشاء در صورتهای مالی با نسبتهای متداول فعالیت در سال های 1382 لغایت 1387 استفاده شده است. نمونه تحقیق شامل 65 شرکت پذیرفته شده در بورس تهران در بازه زمانی 5 ساله می باشد.
یافته ها نشان می دهد به طور کلی بین میزان افشاء در صورتهای مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با نسبتهای متداول فعالیت رابطه معناداری وجود دارد.
حسابداری یک سیستم اطلاعاتی است. این سیستم اطلاعاتی به عنوان زیر مجموعه سیستم های اطلاعاتی مدیریت ، وظیفه پردازش داده های مالی را به عهده دارد. اگرچه استفاده کننده بخش عمده ای از محصولات این سیستم اطلاعاتی ، مدیریت یک واحد اقتصادی است ، اما مدیریت بنا به وظایف و مسئولیتهایی که در قبال گروه های مختلف استفاده کنندگان اطلاعات مالی دارد و همچنین بنا برالزامات قانونی یا درخواست های طرفهای تجاری یا تامین کنندگان مالی واحدهای اقتصادی ، اطلاعات مختلفی را در اختیار استفاده کنندگان خارج از واحدهای اقتصادی قرار می دهد. گزارشهای مالی سالانه از مهمترین محصول سیستم های اطلاعاتی حسابداری است که برای گروه های مختلفی از استفتده کنندگان خارجی اطلاعات مالی ، در چهارچوب مشخصی ارائه می شود (عرب مازاریزدی ،1374، 58)[1].
براساس نظر هیئت استانداردهای حسابداری مالی تصمیمات سرمایه گذاران واعتباردهندگان واستفاده آنها از اطلاعات دارای گستردگی بسیار بیشتری نسبت به سایر گروه های خارجی می باشد وبه همین دلیل تصمیمات آنها دارای تاثیرات عمده ای در تخصیص منابع اقتصادی یک کشور است (هیأت استانداردهای حسابداری مالی آمریکا،1978، 30)[2].
ازآنجائیکه سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان دو گروه اصلی برون سازمانی استفاده کنندگان اطلاعات مالی بشمار می روند وتهیه و فراهم کردن اطلاعات مربوط برای این دو گروه یکی از رسالت های اصلی مدیریت و سیستم های حسابداری می باشد ، لذا توجه ویژه به نوع نیازهای اطلاعاتی این افراد ضرورت دارد.
با توجه به اینکه استفاده کنندگان مزبور گزارشهای مالی را به عنوان یکی از منابع اصلی اطلاعات مالی در مورد واحد های اقتصادی ملاک تصمیم گیری قرار می دهند ، بنابراین گزارشگری مالی براساس نظر هیئت استاندارد های مالی باید اطلاعاتی را فراهم سازد که برای سرما یه گذاران و اعتبار دهندگان بالفعل و بالقوه و سایر استفاده کنند گان در تصمیم گیری های سرمایه گذاری و اعطای اعتبار وسایر تصمیمات مشابه مفید واقع شود ( همان منبع،30)3.
گزاشگری مالی تخصیص منابع سرمایه در یک شرکت تجاری و قابلیت سوددهی آن را افشا می نماید. بدیهی است اصل افشا به عنوان یکی از اصول حسابداری ، کلیه واقعیت های با اهمیت و مربوط در رابطه با رویدادها و فعالیتهای واحد تجاری را بیان می نماید.
اصل افشا ایجاب می نماید که صورت های مالی به گونه ای تهیه و ارائه شود که از لحاظ اهداف مربوط در صورت های مالی به گونه ایست که ازیک طرف امکان اتخاذ تصمیمات آگاهانه برای استفاده کنندگان را فراهم نموده و از طرف دیگر باعث گمراهی آنان نشود.
محققین در حوزه افشاء گزارشگری مالی به منظور سنجش میزان افشاء و تاثیر آن بر تصمیمات سرمایهگذاران از انواع مختلفی از عوامل تاثیرگذار برافشاء اطلاعات مالی بهرهبردهاند. سیر تاریخی تحقیقات صورت گرفته در حوزه افشاء اطلاعات مالی نشان میدهد که این عوامل در چهار حوزه کلی شامل حوزه اول استفاده از متغیرهای تراز نامهای (متغیرهای مرتبط به حجم و فعالیت شرکتها) و رابطه آن با کفایت افشاء اطلاعات مالی حوزه دوم، رابطه بین متغیرهای سود و زیانی (عملکردی)با سطح افشای گزارشگری مالی ، حوزه سوم ترکیبی از متغیرهای سود و زیانی و ترازنامهای برای سنجش میزان افشای گزارشگری مالی شرکت ها و حوزه آخر رابطه بین متغیرهای کیفی و متغیرهایی غیر از متغیرهای فوقالذکر مانند ماهیت و نوع صنعت، نوع موسسه حسابرسی کننده، اعضای حرفهای و غیر حرفهای هیئت مدیره، وجود یا عدم وجود سهامدار نهادی با میزان افشای گزارشگری مالی قابل تقسیمبندی هستند . اما در این پژوهش سعی خواهد شد با توجه به تمامی موارد ذکر شده فوق و در بخش پیشینه تحقیق، صرفاً از شاخصهای سنجش بکارگیری دارایی ها به ویژه نسبتهای فعالیت شرکتها برای بررسی سطح افشاء گزارشگری مالی استفاده شود
[2] . Financial Accounting Standards Board (FASB),1978,30
دسته بندی | علوم انسانی |
بازدید ها | 4 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 320 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 106 |
بررسی تاثیر اهرم بدهی عملیاتی بر بازده آتی حقوق صاحبان سهام شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران
چکیده: 1
مقدمه: 2
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1 مقدمه 4
2-1 تاریخچه مطالعاتی. 5
3-1 بیان مساله تحقیق. 6
4-1 اهمیت و ضرورت تحقیق. 6
5-1 اهداف تحقیق. 7
6-1 فرضیات تحقیق. 8
7-1 قلمرو تحقیق. 8
8-1 تعریف واژه های تخصصی تحقیق. 9
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
1-2 مقدمه 11
2-2 بازار بورس.. 12
3-2 دلایل عمده تامین مالی شرکت ها 12
4-2 روش های تامین مالی. 13
1-4-2 تامین مالی کوتاه مدت.. 13
2-4-2 تامین مالی بلند مدت.. 13
5-2 تأمین مالی ناشی از بدهی های عملیاتی. 14
1-5-2 بدهی های عملیاتی قراردادی. 15
1-1-5-2 اعتبارات تجاری (حساب پرداختنی تجاری) 15
1-1-1-5-2 هزینه اعتبارات تجاری. 15
2-1-1-5-2 هزینه عدم استفاده از تخفیف.. 16
3-1-1-5-2 تأخیر در پرداخت.. 16
4-1-1-5-2 اعتبار تجاری به عنوان ابزاری برای تأمین مالی. 16
2-1-5-2 اسناد پرداختنی. 17
3-1-5-2 سایر حساب ها و اسناد پرداختنی. 17
4-1-5-2 پیش دریافت از مشتریان. 17
2-5-2 بدهی های عملیاتی برآوردی (ذخایر) 18
1-2-5-2 ذخیره هزینه های معوق. 19
2-2-5-2 ذخیره مالیات.. 19
3-2-5-2 ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان. 19
6-2 تامین مالی ناشی از بدهی های مالی. 20
1-6-2 بدهی های مالی کوتاه مدت.. 20
1-1-6-2 اوراق تجاری (اوراق قراضه کوتاه مدت) 21
1-1-1-6-2 اوراق تجاری به عنوان یکی از ابزارهای تأمین مالی. 21
2-1-6-2 وام های بانکی کوتاه مدت.. 22
3-1-6-2 وثیقه قرار دادن حساب های دریافتی. 22
4-1-6-2 وثیقه قرار دادن موجودی کالا. 23
2-6-2 بدهی های مالی میان مدت و بلندمدت.. 23
1-2-6-2 وام های بانکی بلندمدت.. 24
2-2-6-2 وام های شرکت های بیمه و سایر موسسات اعتباری. 24
3-2-6-2 تامین مالی تجهیزات.. 24
4-2-6-2 بدهیهای رهنی. 24
5-2-6-2 اوراق قرضه 25
1-5-2-6-2 انواع اوراق قرضه 25
6-2-6-2 مزایا و معایب تامین مالی از طریق بدهیهای بلندمدت.. 26
7-2 تشریح بازده و انواع آن. 28
1-7-2 بازده سهام 28
2-7-2 بازده مورد انتظار یک سهم 30
3-7-2 بازده ارزش ویژه یا حقوق صاحبان سهام 30
4-7-2 بازده دارایی. 31
5-7-2 بازده سرمایه گذاری. 31
8-2 نظرات و تئوری های تامین مالی. 32
1-8-2 نظریه سنتی. 32
2-8-2 نظریه مودیگلیانی و میلر. 33
3-8-2 مالیات و نظریه مودیگلیانی و میلر. 34
4-8-2 هزینه های ورشکستگی و نظریه مودیگلیانی و میلر. 34
5-8-2 هزینه های نمایندگی. 34
6-8-2 تئوری موازنه ایستا یا پایدار. 35
7-8-2 نظریه عدم تقارن اطلاعات.. 36
8-8-2 تئوری سلسله مراتب گزینه های تامین مالی ( تئوری ترجیحی) 37
9-2 مروری مختصر بر مطالعات و تحقیقات.. 39
1-9-2 مروری مختصر بر مطالعات خارجی. 40
2-9-2 مروری مختصر بر مطالعات داخلی. 42
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
1-3 مقدمه 47
2-3 روش تحقیق. 47
3-3 متغیر های تحقیق. 48
1-3-3 متغیر مستقل. 48
2-3-3 متغیر وابسته 48
3-3-3 متغیر کنترل. 49
4-3 مدل مفهومی تحقیق. 50
5-3 اهداف تحقیق. 50
6-3 فرضیات تحقیق. 51
7-3 جامعه آماری و نمونه تحقیق. 52
8-3 روش گردآوری اطلاعات.. 52
9-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها : 53
10-3 آمار توصیفی. 53
11-3 آزمون های رگرسیونی لازم در سه بخش زیر ارائه گردیده است: 53
12-3 رگرسیون فرضیات تحقیق بصورت زیر می باشد: 56
13-3 معرفی نرم افزار Eviews. 57
14-3 انواع دادهها 57
15-3 مدل داده های ترکیبی سری زمانی- مقطعی (پنل) 58
16-3 انواع مدل های بکار رفته در داده های ترکیبی. 58
17-3 تحلیل رگرسیون. 59
18-3 فروض کلاسیک... 60
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
1-4 مقدمه 64
2-4 آمار توصیفی. 64
3-4 آزمون فرضیه های تحقیق. 66
1-3-4 آزمون هم خطی بین متغیرها ونرمال بودن داده ها 66
2-3-4 بررسی ناهمسانی واریانس.. 67
3-3-4 بررسی خود همبستگی. 68
4-3-4 آزمون F و آزمون هاسمن. 68
5-3-4 تحلیل رگرسیون (فرآیند آزمون فرضیه ها) 69
1-5-3-4 آزمون فرضیه اصلی. 71
2-5-3-4 آزمون فرضیات فرعی. 72
1-2-5-3-4 آزمون فرضیه فرعی اول: 72
2-2-5-3-4 آزمون فرضیه فرعی دوم: 72
3-2-5-3-4 آزمون فرضیه فرعی سوم: 73
4-2-5-3-4 آزمون فرضیه فرعی چهارم: 73
4-4معادله خروجی مدل تحقیق. 74
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
1-5 مقدمه 76
2-5 ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیه ها 76
1-2-5 فرضیه اصلی. 76
2-2-5 فرضیه فرعی اول. 77
3-2-5 فرضیه فرعی دوم 77
4-2-5 فرضیه فرعی سوم 78
5-2-5 فرضیه فرعی چهارم 78
3-5 نتیجه گیری کلی تحقیق. 78
4-5 پیشنهاد هایی مبتنی بر یافته های تحقیق. 80
5-5 پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی. 80
6-5 محدودیت های تحقیق. 80
پیوست ها
خروجی نرم افزار. 83
منابع و ماخذ
منابع فارسی: 88
منابع لاتین: 91
چکیده لاتین. 93
جدول 1-1 خلاصه تحقیقات انجام شده 5
جدول 1-4 نتایج آمار توصیفی. 65
جدول 2-4 جدول همبستگی برای تست هم خطی دادها 66
جدول 3-4 نتایج آزمون ناهمسانی وایت.. 68
جدول 4-4 آزمون F لیمر. 69
جدول 5-4: آزمون هاسمن. 69
جدول 6-4 نتایج آزمون رگرسیون ترکیبی. 70
نمودار 1-3 مدل مفهومی تحقیق. 50
تامین مالی از جمله مهمترین مباحث بحث برانگیز در مدیریت مالی و حسابداری است که تحقیقات گسترده ای را در حوزه امور مالی و حسابداری موجب شده است. علیرغم گستردگی روش های تامین مالی، مدیران باید از چگونگی نحوه تامین مالی و اثر بکارگیری هر یک از آن ها بر عملکرد عملیاتی، سودآوری و بازده آتی سهام شرکت ها آگاه باشند. برهمین مبنا در این تحقیق تاثیر اهرم بدهی عملیاتی به عنوان یکی از ابزارهای اصلی تامین مالی، بر بازده آتی حقوق صاحبان سهام در 110 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های1383 الی 1388 مورد بررسی قرارگرفته است. روش آماری تحقیق، توصیفی مبتنی بر تحلیل رگرسیون به روش تحلیل داده های ترکیبی می باشد. یافته ها نشان می دهد که رابطه معنادار مثبتی بین اهرم بدهی عملیاتی و اهرم بدهی قراردادی با بازده آتی حقوق صاحبان سهام شرکت ها وجود دارد و اهرم کل نیز موجب تعدیل رابطه اهرم بدهی عملیاتی با بازده آتی حقوق صاحبان سهام می شود. یافته های این تحقیق علاوه بر پرکردن خلاء تحقیقاتی در این زمینه، برای مدیران و سرمایه گذاران مفید می باشد.
واژه های کلیدی: اهرم بدهی عملیاتی، اهرم بدهی قراردادی، اهرم بدهی برآوردی، بازده آتی حقوق صاحبان سهام
در دنیای واقعی که بنگاه ها و شرکت های اقتصادی در آن فعالیت می کنند، بهینه سازی منابع مالی از مهمترین مسائل آنهاست. بهینه سازی منابع مالی باعث حداکثرکردن بازدهی با کمترین هزینه سرمایه می شود. شرکت ها برای تامین مالی تنها از یک منبع ( سرمایه یا بدهی ) استفاده نمی کنند؛ بلکه ترکیبی از آن ها را بکار می برند. نکته مهم این است که شرکت ها در جهت دستیابی به اهداف اصلی خود، باید کدامیک از منابع مالی را انتخاب کرده و چه میزان از آن منبع را در ترکیب سرمایه خود استفاده کنند. قطعا شناسایی راه های مختلف تامین مالی و بهره گیری از ابزارهای مناسب مالی، مدیریت را در اتخاذ تصمیمات صحیح تر و کسب منافع بیشتر برای شرکت ها یاری خواهد نمود و استفاده بهینه از منابع مالی به مدیران این فرصت را خواهد داد تا ارزش کلی شرکت و ثروت صاحبان سرمایه را افزایش دهند.
تاکنون یک الگوی مطلق جهت ساختار مطلوب سرمایه ارائه نشده، اما برای دستیابی به چنین الگویی، تحقیقات و مطالعات زیادی صورت گرفته است. حاصل این تحقیقات، ارائه واقعیت ها، تعیین یا شناخت هزینه ها و مشخص شدن نقاط ضعف و قوت راه هایی است که شرکت ها بدان وسیله خود را از نظر مالی تامین می کنند. در این تحقیق سعی بر آنست که تاثیر تامین مالی ناشی از بدهی های عملیاتی بر بازده آتی حقوق صاحبان سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ، مورد بررسی قرار گیرد تا با جمع آوری اطلاعات واقعی، مدیران مالی و همچنین سرمایه گذاران بتوانند از این نتایج استفاده کنند.
دسته بندی | علوم انسانی |
بازدید ها | 8 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 1533 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 177 |
بررسی تأثیر عوامل رضایت مندی بیمه شدگان بر درآمد شرکت های بیمه مکمل درمان (مطالعه موردی شرکت آتیه سازان حافظ)
چکیده:.. 1
مقدمه:.. 2
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1-مقدمه 4
2-1 بیان مساله تحقیق. 5
3-1 تاریخچه مطالعاتی. 6
4-1 اهمیت و ضرورت تحقیق. 8
5-1 اهداف تحقیق. 10
6-1 فرضیات تحقیق: 11
7-1 تعریف واژه ها و اصطلاحات تحقیق: 11
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
2- مقدمه 15
1-2 ارزیابی عملکرد 16
1-1-2 معیارهای مالی و غیر مالی. 16
2-1-2 ارزیابی متوازن. 17
3-1-2 کارت ارزیابی متوازن. 17
2-2 رضایتمندی. 19
1-2-2 مفهوم بازاریابی و بازاریابی خدماتی. 19
1-1-2-2 مدیریت بازاریابی. 19
2-1-2-2 بازاریابی خدماتی. 20
3-1-2-2 ویژگیهای امور خدماتی. 20
2-2-2- مفاهیم اولیه رضایت مشتریان. 22
1-2-2-2 تعریف مشتری. 22
2-2-2-2 مفهوم رضایتمندی مشتری. 23
3-2-2-2 اهمیت دستیابی به رضایتمندی مشتری. 24
4-2-2-2 سنجش رضایت مشتریان. 25
5-2-2-2 مزایای دستیابی به رضایتمندی مشتری. 25
6-2-2-2 رابطه بین کیفیت خدمات و رضایت مشتری. 26
3-2-2 طبقه بندی مدلهای شکل گیری رضایتمندی مشتری. 26
4-2-2 مفاهیم نوین در مشتری گرایی. 30
1-4-2-2 تعریف مدیریت ارتباط با مشتری. 30
2-4-2-2 مزایای مدیریت ارتباط با مشتری برای مشتریان. 30
3-4-2-2 مزایای مدیریت ارتباط با مشتری برای سازمانها 31
5-2-2 باشگاه مشتری. 32
1-5-2-2 تعریف باشگاه مشتری. 32
2-5-2-2 اثرات حفظ کنندگی یک باشگاه مشتری. 33
3-5-2-2 زنجیره حفظ کنندگی باشگاه مشتری. 33
6-2-2 ابزارهای اندازه گیری رضایت مشتری. 34
1-6-2-2 مقیاس سروکوال(کیفیت خدمات): 35
2-6-2-2 مدل فنی / عملیاتی کیفیت خدمات: 36
3-6-2-2 مدل کانو. 37
7-2-2 نیازها، خواستهها و انتظارات بیمه گذاران. 38
8-2-2 اهمیت رضایت خریدار (بیمه گذار) 42
9-2-2 انواع بازار بیمه و رضایت بیمه گذار. 43
10-2-2 شیوههای ابراز نارضایتی. 46
1-3-2 تاریخچه بیمه 48
2-3-2 سیر تحول بیمه 48
3-3-2 آغاز حرفه بیمه گری. 49
4-3-2 لویدز لندن. 49
5-3-2 تاریخچه بیمه در ایران. 50
6-3-2 تعریف واژه بیمه 52
7-3-2 نقش بیمه 52
8-3-2 تقسیم بندی انواع بیمه 54
1-8-3-2 بیمههای اجتماعی. 54
2-8-3-2 بیمههای بازرگانی. 55
9-3-2 علل نیاز انسانها به بیمههای اشخاص... 56
10-3-2 تفاوتهای بیمههای درمانی اختیاری با بیمههای درمانی اجباری. 56
11-3-2 بیمههای درمانی. 58
1-11-3-2 بیمههای فردی. 58
2-11-3-2 بیمههای گروهی. 58
12-3-2 عامل پیدایش، گسترش و تکامل بیمههای گروهی. 59
13-3-2 پوشش فردی در برابر پوشش گروهی. 59
14-3-2 خصوصیات بیمههای گروهی. 60
15-3-2 وضع بیمه درمانی در کشورهای مختلف.. 62
16-3-2 خطر موضوع بیمه درمانی. 63
17-3-2 صورتهای مختلف بیمههای درمانی از جهت وسعت پوشش آنها 63
18-3-2 نهاد نظارت بر بیمه درمان در ایران. 64
19-3-2 بیمه درمان مکمل در ایران. 66
20-3-2 ساختار بیمه درمان مکمل. 67
21-3-2 چگونگی صدور بیمههای درمانی. 67
22-3-2 هدف از صدور بیمه نامه درمانی: 68
23-3-2 بیمههای درمانی و طرحهای مختلف آن: 68
24-3-2 قرارداد بیمه 69
1-24-3-2 مشخصات قراردادهای بیمه 70
25-3-2 بیمه نامه 71
26-3-2 ریسک یا خطر در بیمه 73
27-3-2 بیمه اتکایی - ریسکهای بیمه درمانی. 74
28-3-2 اصول حاکم بر قراردادهای بیمه 74
29-3-2 تورم و بیمه 77
1-29-3-2 اثر تورم در خسارت.. 77
2-29-3-2 اثر تورم در حق بیمه 77
30-3-2 مبنای تعیین حق بیمه مکمل درمان(درآمد) 78
4-2 تاریخچه تحقیقات و مطالعات انجام شده 79
1-4-2 پیشینه داخلی تحقیق. 79
2-4-2 پیشینه خارجی تحقیق. 82
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
1-3- مقدمه 86
2-3 - روش تحقیق. 86
3-3 قلمرو تحقیق. 87
1-3-3-قلمروموضوعی: 87
2-3-3 قلمرومکانی: 87
3-3-3 قلمروزمانی : 87
4-3 روشهای گردآوری اطلاعات.. 87
5-3 مدل تبیینی تحقیق. 88
6-3 ابزار گردآوری اطلاعات.. 88
7-3 تعیین روایی و پایایی ابزار اندازه گیری. 90
8-3 جامعه ونمونه 91
9-3 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 92
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داه ها
1-4- مقدمه 96
2-4 توزیع فراوانی پاسخ ها 96
3-4 شاخص های آمار توصیفی. 98
1-3-4 متغیرهای مستقل. 99
2-3-4 آزمون همگونی میانگین نمونه با جامعه 102
4-4 آزمون فرضیه ها 103
1-4-4 تجزیه و تحلیل فرضیه فرعی اول. 104
3-4-4 تجزیه و تحلیل فرضیه فرعی سوم 110
5-4 خلاصه نتایج بدست آمده 117
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
1-5-مقدمه 119
1-2-5-نتیجه فرضیه فرعی اول : 119
2-2-5-نتیجه حاصل از آزمون فرضیه فرعی دوم : 120
3-2-5-نتیجه فرضیه فرعی سوم : 121
4-2-5-نتیجه فرضیه اصلی : 121
3-5 بحث و نتیجه گیری کلی. 122
4-5 پیشنهادها 123
1-4-5 پیشنهادهایی مبتنی بر یافتههای فرضیات تحقیق. 123
2-4-5 پیشنهادهایی برای تحقیق های آتی. 124
5-5 محدودیتها و مشکلات تحقیق. 125
پیوستها
پیوست الف) پرسشنامه: 127
پیوست ب) جداول آماری: 131
منابع و ماخذ
منابع فارسی: 157
منابع لاتین: 160
چکیده انگلیسی: 161
جدول 1-2 ابعاد مختلف کیفیت خدمات. 18
جدول 1-3 جدول امتیاز دهی پاسخهای مقیاس لیکرت.. 90
جدول 2-3 نتایج آزمون پایایی پرسشنامه (آلفای کرونباخ) 91
جدول 3-3 نتایج آزمون پایایی پرسشنامه (آلفای کرونباخ) برای سؤالات مربوط به هر فرضیه 91
جدول1-4 : توزیع فراوانی و درصد پاسخ های بیمهشدگان به سوالات مربوط به فرضیه فرعی اول. 97
جدول 2-4 :توزیع فراوانی و درصد پاسخ های بیمهشدگان به سوالات مربوط به فرضیه فرعی دوم 97
جدول 3-4 :توزیع فراوانی و درصد پاسخهای بیمه شدگان به سوالات مربوط به فرضیه فرعی سوم 98
جدول 4-4 جدول آمار توصیفی داده ها- نحوه انجام تعهدات.. 99
جدول 5-4 جدول آمار توصیفی داده ها- شرایط کیفی حاکم بر شرکت.. 100
جدول 6-4 جدول آمار توصیفی داده ها- مراکز درمانی طرف قرارداد 101
جدول 7-4 جدول آزمون t تک نمونه ای به منظور تعمیم یافته ها به جامعه آماری. 102
جدول 8-4 جدول آمار توصیفی داده ها- درآمد 103
جدول 9-4 جدول نتایج آزمون نرمال بودن توزیع داده ها 104
جدول 10-4 جدول نتایج آزمون استقلال خطاها(دروبین- واتسون) 104
جدول 11-4 جدول ضرایب رگرسیون برای فرضیه فرعی اول. 106
جدول 12-4 جدول آزمون معنی داری هر یک از ضرایب رگرسیون. 106
جدول 13-4 جدول نتایج آزمون نرمال بودن توزیع داده ها 107
جدول 14-4 جدول نتایج آزمون استقلال خطاها(دروبین_ واتسون) 107
جدول 15-4 جدول ضرایب رگرسیون برای فرضیه فرعی دوم 109
جدول 16-4 جدول آزمون معنی داری هر یک از ضرایب رگرسیون. 109
جدول 17-4 جدول نتایج آزمون نرمال بودن توزیع داده ها 110
جدول 18-4 جدول نتایج آزمون استقلال خطاها(دروبین_ واتسون) 110
جدول 19-4 جدول ضرایب رگرسیون برای فرضیه فرعی سوم 112
جدول 20-4 جدول آزمون معنی داری هر یک از ضرایب رگرسیون. 112
جدول 21-4 جدول نتایج آزمون نرمال بودن توزیع داده ها 113
جدول 22-4 جدول نتایج آزمون استقلال خطاها (دروبین _ واتسون) 114
جدول 23-4 جدول نتایج آزمون هم خطی متغیرهای مستقل. 115
جدول 24-4 جدول ضرایب رگرسیون چندگانه 115
جدول 25-4 جدول آزمون معنی داری هر یک از ضرایب رگرسیون چندگانه 116
جدول 31-4 خلاصه نتایج بدست آمده 117
نمودار 1-2 عناصر اصلی کارت ارزیابی متوازن. 18
نمودار 2-2 مزایای جلب رضایت مشتری. 26
نمودار3-2 خواسته مشتریان و محصول شرکت بیمه 40
نمودار 4-2 ارتباط بین رضایت مشتری و سود 41
نمودار 1-4 نمودار میانگین رتبه پاسخ ها به سوالات مربوط به نحوه انجام تعهدات.. 99
نمودار 2-4 نمودار میانگین رتبه پاسخ ها به سوالات مربوط به شرایط کیفی حاکم بر شرکت.. 100
نمودار 3-4 نمودار میانگین رتبه پاسخ ها به سؤالات مربوط به مراکز درمانی طرف قرارداد 101
نمودار 4-4 توزیع خطاها (فرضیه فرعی اول) 105
نمودار 5-4 توزیع خطاها (فرضیه فرعی دوم) 108
نمودار 6-4 توزیع خطاها (فرضیه فرعی سوم) 111
نمودار 7-4 توزیع خطاها (فرضیه اصلی) 114
در این تحقیق، روابط بین معیارهای غیرمالی و عملکرد مالی شرکتهای بیمه مکمل درمان مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی معیار رضایتمندی مشتریان به عنوان معیار غیرمالی و درآمد شرکت به عنوان معیار مالی در نظر گرفته شد. جامعه آماری شعب شرکت بیمه آتیه سازان حافظ در سراسر کشور انتخاب گردید. که با استفاده از فرمول تعیین نمونه برای جامعه نامشخص حجم نمونه 196 تعیین گردید و پرسشنامهای حاوی 34 سؤال جهت سنجش معیار غیرمالی رضایتمندی مشتریان منتشر و تعداد 175 پاسخ نامه، حدود 89% پاسخنامهها جمعآوری گردید. برای آزمون فرضیهها ازآزمون t تک نمونهای و همچنین محاسبه ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون انجام شد و از آمارههای t و F استفاده شد. جهت انجام تجزیه تحلیل آماری نرم افزارهای (0/16) SPSS2 و (0/8) STATISTICA مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که علی رغم بالا بودن میزان رضایتمندی بیمه شدگان در تمام شعبات، عوامل رضایتمندی، (میزان و نحوه انجام تعهدات)، (شرایط کیفی حاکم بر شرکت بیمه) (مراکز درمانی طرف قرارداد شرکت بیمه) با درآمد این شرکت رابطه معناداری وجود ندارد.
مقدمه:
پیچیدگی محیط عرصه رقابتی کسب و کار و افزایش انتظارات مشتریان، ضرورت آگاهی از نقاط قوت و ضعف سازمان و بهبود مستمر بهرهوری را پیش از پیش آشکار نموده است. از این رو مدیران امروز در جستجوی دستیابی به یک راه حل جامع، قابل اعتماد و انعطافپذیر جهت ارزیابی عملکرد سازمان خود بوده تا ضمن حصول اطمینان از اجرای استراتژیهای خود، بتوانند اطلاعات دقیق و کافی از جایگاه امروز خویش را به دست آورده و با نگاه به آینده، موجبات ارتقاء و بهبود سازمان خود را فراهم نمایند. یک متد ارزیابی، بایستی قادر باشد که وضعیت کلی سازمان را نسبت به اهداف سازمانی (بلحاظ فاصله تا هدف) در هر لحظه ارائه نماید. همچنین جایگاه سازمان را در ارتباط با محیط پیرامون(بازار، رقبا و سازمانهای دیگر) مشخص کند، علاوه بر اینها نشانگر میزان اثر بخشی کلیه فعالیتهای صورت گرفته در سازمان نیز باشد. از جامعترین و کاملترین روشهای موجود که در عصر حاضر بسیار مورد استقبال قرار گرفته و از دستارودهای آن استفاده مینماید روش کارت ارزیابی متوازن میباشد. روش مزبور با تأکید و تمرکز بر چهار جنبه کلیدی و محوری مالی، مشتری، فرایندها و رشد و یادگیری سازمانی، که تمامی فرآیندها و انتظارات سازمانها را شامل میشود نسبت به تهیه معیارها و شاخصهای مورد نیاز و ارزیابی سازمان بر مبنای تحقق مقادیر آنها و بر اساس برنامههای عملیاتی مصوب صورت میپذیرد. با توجه به اهمیت مشتریان شرکتهای بیمه که اصلیترین سرمایه این شرکتها به شمار میروند در تحقیق حاضر به بررسی رضایتمندی ایشان بر درآمد شرکت بیمه مکمل درمان میپردازیم.
دسته بندی | علوم انسانی |
بازدید ها | 7 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 854 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 163 |
بررسی رابطه بین حجم معاملات سهام و تغییر قیمت سهام در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
چکیده: 1
مقدمه: 2
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1 مقدمه 4
2-1- تاریخچه مطالعاتی. 4
3-1- بیان مسأله 5
4-1- چارچوب نظری. 7
5-1- فرضیه های تحقیق. 8
6-1- اهداف تحقیق. 9
7-1- اهمیت تحقیق. 10
8-1- حدود مطالعاتی. 11
9-1- واژه های کلیدی و اصطلاحات.. 12
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
1-2- مقدمه 15
2-2-مبانی نظری. 16
1-2-2 قیمت سهام 16
2-2-2-تعیین قیمت سهام 16
3-2-2-عوامل موثر بر قیمت سهام 19
4-2-2- محتوای اطلاعاتی قیمت سهام 26
5-2-2- دو دیدگاه در مورد تغییرات گذشته قیمت سهام برای پیش بینی قیمت در آینده 29
6-2-2- نوسانات قیمت سهام ناشی از انتشار اطلاعات.. 30
7-2-2- حجم مبادلات.. 33
8-2-2- ادبیات موضوعی حجم معاملات.. 35
9-2-2- حجم معاملات و نقدینگی. 40
10-2-2- رابطه ی حجم مبادلات و قیمت با اعلان سود 42
11-2-2- اهمیت رابطه حجم معاملات و قیمت سهام 43
12-2-2- مبانی تئوریک موضوع از دیدگاه کروچ. 45
13-2-2- دلایل تئوریک ارتباط مثبت حجم معاملات، بازده و تغییر قیمت سهام 48
14-2-2- بسط مدلهای تئوریک رابطه حجم معاملات، قیمت و بازده سهام 54
15-2-2- بسط فرضیه ورود متوالی اطلاعات.. 54
16-2-2- بسط مدل ترکیب توزیع ها 59
17-2-2- خلاصه بخش اول. 60
3-2 مبانی تجربی. 61
1-3-2-مقدمه 61
2-3-2- سابقه تحقیقات مشابه 63
3-3-2- خلاصه ی بخش دوم 71
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
1-3 مقدمه 77
2-3- روش تحقیق. 77
3-3- جامعه آماری. 78
4-3 مدل تحلیلی تحقیق. 78
5-3- نمونه آماری. 78
6-3- ابزار جمع آوری داده ها 82
7-3- روش جمع آوری داده ها 82
8-3- متغیرهای تحقیق. 83
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
1-4 مقدمه 87
2-4 روش تجزیه و تحلیل داده ها 87
3-4 نحوه ی آماده سازی داده ها جهت آزمون آماری. 88
4-4 آزمون فرضیات.. 93
1-4-4 آزمون فرضیه اول. 93
2-4-4- آزمون فرضیه دوم 95
3-4-4- آزمون فرضیه سوم 98
4-4-4- آزمون فرضیه چهارم 100
5-4-4- آزمون فرضیه پنجم 102
6-4-4 - آزمون فرضیه ششم 105
5-4- خلاصه فصل چهارم 107
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
1-5 مقدمه 110
2-5- نتیجه گیری بر اساس فرضیات تحقیق. 110
3-5- بحث.. 112
4-5- پیشنهادات تحقیق. 113
1-4-5- پیشنهادات در راستای یافته های تحقیق. 113
2-4-5- پیشنهادات به محققین. 115
5-5- محدودیت های تحقیق. 115
پیوست ها
پیوست الف : خروجی نرم افزار. 117
منابع و ماخذ
منابع فارسی: 147
منابع لاتین: 148
چکیده انگلیسی: 151
جدول 1-2 فهرست تحقیقات انجام شده در زمینه رابطه حجم معاملات و تغییر قیمت.. 71
جدول 1-3 مقایسه ی حجم معاملات صنایع دارای معامله در محدوده زمانی مورد نظر تحقیق. 80
جدول 1-4 لیست شرکت های حاضر در صنایع پرمعامله (نمونه آماری تحقیق) 90
چدول 2-4آماره های توصیفی فرضیه اول. 93
چدول 3-4 همبستگی فرضیه اول. 94
جدول 4-4 تحلیل واریانس فرضیه اول. 94
جدول 5-4 ضرائب فرضیه اول. 95
جدول 6-4آماره های توصیفی فرضیه دوم 96
جدول 7-4 همبستگی فرضیه دوم 96
جدول 8-4 جدول تحلیل واریانس فرضیه دوم 97
جدول 9-4 جدول ضرائب فرضیه دوم 97
جدول 10-4 آماره های توصیفی فرضیه سوم 98
جدول 11-4 همبستگی فرضیه سوم 98
جدول 12-4 جدول تحلیل واریانس فرضیه سوم 99
جدول 13-4 جدول ضرائب فرضیه سوم 99
جدول 14-4 آماره های توصیفی فرضیه چهارم 100
جدول 15-4 همبستگی فرضیه چهارم 101
جدول 16-4 جدول تحلیل واریانس فرضیه چهارم 101
جدول 17-4 جدول ضرائب فرضیه چهارم 102
جدول 18-4 آماره های توصیفی فرضیه پنجم 103
جدول 19-4 همبستگی فرضیه پنجم 103
جدول 20-4 جدول تحلیل واریانس فرضیه پنجم 104
جدول 21-4 جدول ضرائب فرضیه پنجم 104
جدول 22-4 آماره های توصیفی فرضیه ششم 105
جدول 23-4 همبستگی فرضیه ششم 105
جدول 24-4 جدول تحلیل واریانس فرضیه ششم 106
جدول 25-4جدول ضرائب فرضیه ششم 106
نمودار1-2- عوامل موثر بر قیمت سهام (رفتار سهام) 19
نمودار 2-2: منحنی عمر کالا. 24
نمودار 3-2 : داده های قدرمطلق بازده در طول یک روز معاملاتی با استفاده از نمودار هیستوگرام 49
نمودار4-2 داده های تعداد خبرهای رسیده در طی یک روز معاملاتی با استفاده از نمودار هیستوگرام 50
نمودار 5-2 : حجم معاملات در طی یک روز معاملاتی با استفاده از نمودار هیستوگرام 50
نمودار 1-3 مدل تحلیلی تحقیق. 78
نمودار 1-4 نمونه ی فایل اکسل آماده سازی متغیرهای تحقیق. 92
هدف از اجرای تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین حجم معاملات سهام و تغییر قیمت سهام در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. حجم مبادلات در واقع مسئله پایداری و صحت قیمت را مورد بررسی قرار می دهد و تحقیقاتی که حجم مبادلات را در کنار قیمت در نظر نمی گیرند در واقع مسأله ی صحت قیمت را مورد توجه قرار نمی دهند. بر این اساس پس از مروری جامع بر ادبیات موضوعی مربوط به حجم معاملات و قیمت سهام، آزمون های تعیین همبستگی بین متغیرهای تحقیق بر روی دادههای مربوط به نمونه آماری تحقیق شامل 70 شرکت حاضر در سه صنعت پرمعامله ی بورس تهران انجام گردید. نتایج تحقیق نشان داده است که در ساختار معاملات بازار روابطی وجود دارد و تعداد دفعات معامله و تعداد سهام معامله شده و تغییر قیمت سهام روزانه با یکدیگر رابطه ی مثبت دارند. این ارتباط در فاصله ی زمانی یک روز نیز وجود دارد بنابراین تغییر قیمت سهام از تعداد سهام معامله شده و تعداد دفعات معامله شده ی روز قبل نیز نشأت می گیرد، ضمن اینکه تغییر قیمت سهام طی روزهای متوالی از یک روند صعودی یا نزولی تبعیت می کند.
یکی از ویژگی های مهم در کشورهای صنعتی توسعه یافته، وجود بازار پویای پول و سرمایه است. از سوی دیگر در هر سیستم اقتصادی گروهی با فعالیت بیشتر و صرفه جویی مناسب، پس اندازی برای آینده ایجاد می کنند، چگونگی استفاده از این پس اندازها می تواند برای جامعه آثار مثبت یا منفی به همراه داشته باشد. در صورتی که این پس اندازها با مکانیزم صحیح به بخش تولید هدایت شوند علاوه بر ایجاد بازده برای صاحبان سرمایه، می توانند به عنوان مهم ترین عامل تأمین سرمایه برای راه اندازی طرح های اقتصادی جامعه نیز مفید باشند و در صورتی که به جریان های ناسالم اقتصادی راه پیدا کنند آثار نامناسبی برای جامعه خواهند داشت. یکی از مهم ترین ابزارهایی که توانایی جذب این نقدینگی ها را دارد بورس اوراق بهادار و مکانیزم عملیات خرید و فروش سهام است که در این رابطه نقش مهمی دارد. زیرا صاحبان سرمایه می توانند با خرید سهام، سرمایه های خود را با بازده مورد انتظار به کار انداخته و از سوی دیگر در تأمین منابع مالی صنایع کشور نیز مشارکت داشته باشند.
دسته بندی | علوم انسانی |
بازدید ها | 7 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 922 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 111 |
بررسی رابطه بین سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکتهای موجود در بازار سرمایه ایران
چکیده: 1
مقدمه: 2
فصل اول:کلیات تحقیق
1-1)مقدمه 4
2-1) بیان مسئله تحقیق. 5
3-1) چارچوب نظری. 7
4-1 ) اهمیت وضرورت پژوهش.. 8
5-1) اهداف پژوهش.. 9
1-5-1) اهداف علمی تحقیق. 9
2-5-1)اهداف کاربردی تحقیق. 10
6-1 )فرضیه های تحقیق. 10
7-1) تعاریف واژه ها واصطلاحات پژوهش : 11
فصل دوم :مروری بر ادبیات تحقیق
1-2- مقدمه 16
2-2 ) بخش اول : نظریه های مربوط به سرمایه فکری. 18
1-2-2 ) تعاریف مختلف سرمایه فکری. 20
3-2)بخش دوم : مدل های طبقه بندی سرمایه فکری. 21
1-3-2) ادوینسون و مالونه 22
2-3-2)روس و همکارانش.. 23
3-3-2) بونتیس.. 23
4-3-2) بروکینگ... 24
5-3-2) سویبی. 25
6-3-2) استوارت.. 26
7-3-2) یوستک و همکارانش.. 26
8-3-2) پتی. 27
9-3-2) چن و همکارانش.. 27
10-3-2) پتی و گویتر. 29
11-2-2) هانناس و لوونداهل. 30
12-3-2) طبقه بندی مر و اسچوما 32
13-3-2) لیم و دالیمور. 32
14-3-2) طبقه بندی نورتون و کاپلان. 33
15-2-2) طبقه بندی کنفدراسیون اتحادیه های تجاری دانمارک. 33
4-2)بخش سوم: روش های اندازه گیری سرمایه فکری: 34
1-4-2) طبقه بندی روش های اندازه گیری سرمایه فکری. 34
1-1-4-2) ارزش افزوده اقتصادی: 35
2-1-4-2) کارت نمره متوازن: 35
3-1-4-2) ترازنامه نامرئی: 36
4-1-4-2) کنترل دارایی های ناملموس: 36
5-1-4-2) روش جهت یابی تجاری اسکاندیا: 37
6-1-4-2) شاخص سرمایه فکری: 37
7-1-4-2) نرخ بازده دارایی ها : 38
8-1-4-2) روش تشکیل سرمایه بازار: 38
9-1-4-2) کارگزار تکنولوژی : 39
10-1-4-2) روش سرمایه فکری مستقیم: 39
11-1-4-2) روش های مالی و مراحل اندازه گیری مالی سرمایه فکری: 40
12-1-4-2) مدل مدیریت سرمایه فکری. 40
13-1-4-2) کیوی توبین 42
14-1-4-2) هوش سرمایه انسانی. 43
15-1-4-2) مدل کارگزار فناوری. 43
16-1-4-2)روش ارزشگذاری جامع. 44
2-4-2) ارزیابی تحلیلی – تطبیقی و مدل های سنجش سرمایه فکری. 44
3-4-2) طبقه بندی شیوه های اندازه گیری سرمایه فکری از دید کلاینت و دارن. 46
1-3-4-2) روش های محاسبه مستقیم سرمایه فکری. 46
2-3-4-2) روش های برآورد ارزش بازاری سرمایه 46
3-3-4-2) روش های برگشت دارایی ها 46
4-3-4-2) روش های کارت امتیاز. 47
5-2) نحوه محاسبه سرمایه فکری (با استفاده از مدل پالیک) و شاخصهای عملکرد مالی شرکتها 53
1-5-2) محاسبه سرمایه فکری با استفاده از مدل پالیک. 53
2-5-2) شاخصهای عملکرد مالی. 55
6-2) بخش پنجم: سوابق تحقیق. 65
1-6-2) پژوهش های مشابه انجام شده در داخل. 65
2-6-2) پژوهش های مشابه انجام شده در خارج از کشور. 71
3-6-2) تفاوت تحقیق حاضر با تحقیقات مشابه داخلی. 76
فصل سوم :روش اجرای تحقیق
1-3 )مقدمه 79
2-3) روش تحقیق. 79
3-3) قلمرو تحقیق. 80
4-3 )روش های گردآوری اطلاعات.. 80
5-3 )ابزارگردآوری اطلاعات.. 81
6-3) مدل مفهومی تحقیق. 82
6-3 )جامعه آماری تحقیق. 83
7-3) آزمون فرضیه ها 84
8-3) روش تجزیه و تحلیل داده ها 85
1 -8-3) آزمون همبستگی. 85
2-8-3 )رگرسیون چندگانه 86
3-8-3 ) آزمون نرمال بودن (کولموگروف- اسمیرنوف) 86
4-8-3 ) آزمون خود همبستگی(دوربین –واتسن) 87
5-8-3 )چند هم خطی 87
9-3 )شیوه اندازه گیری متغیرهای پژوهش : 88
10-3 ) متغیر های تحقیق : 97
فصل چهارم :تجزیه و تحلیل داده ها
1-4) مقدمه 99
2-4 )شاخص های توصیفی متغیرها 100
3-4) روش آزمون فرضیه های تحقیق. 102
1-3-4) بررسی اعتبار مدل. 103
4-4) تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق. 104
1-4-4) بررسی فرض نرمال بودن متغیرهای وابسته: 105
2-4-4) تجزیه و تحلیل فرضیه اول: 106
1-2-4-4 )آزمون فرضیه فرعی اول : 107
2-2-4-4) آزمون فرضیه فرعی دوم : بین مولفه های سرمایه فکری و نسبت Tobin q شرکت از شاخصهای ارزش بازار رابطه وجود دارد. 111
3-2-4-4 )آزمون فرضیه فرعی سوم : بین مولفه های سرمایه فکری و نسبت ارزش بازارهر سهم به عایدی(P/E) شرکت از شاخصهای ارزش بازار رابطه وجود دارد. 114
4-2-4-4) آزمون فرضیه اصلی اول : ارتباط معنی داری بین مولفه های سرمایه فکری وشاخصهای ارزش بازار بعنوان شاخص عملکرد مالی شرکت وجود دارد. 119
3-4-4)فرضیه اصلی دوم : ارتباط معنی داری بین مولفه های سرمایه فکری ونسبت سودآوری بعنوان شاخص عملکرد مالی شرکت وجود دارد. 120
4-4-4 )آزمون فرضیه اصلی سوم : ارتباط معنی داری بین مولفه های سرمایه فکری و نسبت های فعالیت بعنوان شاخص عملکرد مالی شرکت وجود دارد. 124
5-4-4) آزمون فرضیه اصلی چهارم: ارتباط معنی داری بین مولفه های سرمایه فکری و نسبتهای بازده سرمایه بعنوان شاخص عملکرد مالی شرکت وجود دارد. 128
1-5-4-4) آزمون فرضیه فرعی چهارم: بین مولفه های سرمایه سرمایه فکری و شاخص ROE از معیارهای بازده سرمایه رابطه وجود دارد. 128
2-5-4-4 )آزمون فرضیه فرعی پنجم : بین مولفه سرمایه سرمایه فکری و شاخصASR از معیارهای بازده سرمایه رابطه وجود دارد . 132
3-5-4-4) نتیجه آزمون فرضیه اصلی چهارم : ارتباط معنی داری بین مولفه های سرمایه فکری و نسبتهای بازده سرمایه بعنوان شاخص عملکرد مالی شرکت وجود دارد. 136
6-4-4 )آزمون فرضیه اصلی پنجم:ارتباط معنی داری بین مولفه هایسرمایه فکری و شاخص مبتنی برارزش آفرینی EVAبعنوان معیارنوین عملکرد مالی شرکت وجود دارد. 137
7-4-4 )آزمون فرضیه اصلی ششم : بین اندازه شرکت بامیانگین سرمایه فکری و عملکرد مالی رابطه معنی داری وجود دارد. 142
8-4-4 )خلاصه نتایج آزمون فرضیه ها 144
فصل پنجم :نتیجه گیری و پیشنهادات
1-5 )مقدمه 146
2-5) ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیه ها طبق شرایط متغیرها 146
1-2-5 )نتیجه فرضیه فرعی اول 147
2-2-5) نتیجه فرضیه فرعی دوم 147
3-2-5 )نتیجه فرضیه فرعی سوم 148
4-2-5 )نتیجه فرضیه اصلی اول. 149
5-2-5 )فرضیه اصلی دوم 149
6-2-5) نتیجه فرضیه اصلی سوم 150
7-2-5)فرضیه اصلی چهارم 150
8-2-5 )نتیجه فرضیه فرعی چهارم 151
9-2-5)فرضیه فرعی پنجم 151
10-2-5) نتیجه فرضیه اصلی چهارم 152
11-2-5 )نتیجه فرضیه اصلی پنجم 152
12-2-5 )نتیجه فرضیه اصلی ششم: 153
3-5 )نتیجه گیری کلی تحقیق. 154
4-5) پیشنهادهایی مبتنی بریافته های تحقیق. 154
5-5 )پیشنهادهایی برای تحقیق های آتی. 155
6-5 )محدودیت های تحقیق. 155
پیوست ها
پیوست الف) اسامی شرکتهای نمونه انتخاب شده و میانگین سرمایه فکری محاسبه شده: 158
پیوست ب) خروجی های آماری از نرم افزار SPSS. 161
منابع و ماخذ
منابع فارسی: 174
منابع لاتین: 176
چکیده انگلیسی: 178
جدول 1-2 طبقه بندی پتی و گویتر. 30
جدول 2-2 ویژگی های اصلی سیستم اندازه گیری. 42
جدول 3-2 مقایسه ارزش گذاری سرمایه های فکری(رودو و لیلرت) 45
جدول 4-2 خلاصه روشهای اندازه گیری سرمایه فکری به شرح جدول زیر ارایه شده است: 47
جدول 5-2 روش های ارزشیابی سرمایه فکری IC ( گردآوری اریک سویبی) 47
جدول 6-2 شاخصها و گروهای سنجش عملکرد مالی شرکتها 56
جدول 1-3 خلاصه جامعه آماری و حجم نمونه ها 84
جدول 2-3 شاخصها و گروه های عملکرد مالی. 90
جدول 1-4 : شاخص های توصیف کننده متغیرها تحت شاخص های مرکزی ، شاخص های پراکندگی وشاخص های شکل توزیع. 100
جدول 2-4 : شاخص های توصیف کننده متغیرها ی وابسته تحت شاخص های مرکزی به تفکیک سال. 101
جدول 3-4 : شاخص های توصیف کننده متغیرهای مستقل تحت شاخص های مرکزی به تفکیک سال. 102
جدول 4-4:آزمون نرمال بودن- متغیروابسته 106
جدول 5-4 : ضریب همبستگی پیرسون ،سطح معنی داری و تعداد نمونه آماری بین متغیر مولفه های سرمایه فکری و بازار به ارزش دفتری. 107
جدول 6-4 : تحلیل واریانس رگریسون بین متغیر مولفه های سرمایه فکری و ارزش دفتری به بازار. 108
جدول 7-4 : ضریب همبستگی،تعیین و آزمون دوربین واتسون بین متغیر مولفه های سرمایه فکری و ارزش دفتری به بازار. 108
جدول 8-4 ضرایب معادله رگرسیون بین متغیرمولفه های سرمایه فکری و ارزش دفتری به بازار. 110
جدول 9-4 : ضریب همبستگی پیرسون ،سطح معنی داری و تعداد نمونه آماری بین متغیر مولفه های سرمایه فکری و نسبت Tobin q. 112
جدول 10-4 : تحلیل واریانس رگریسون بین متغیر مولفه های سرمایه فکری و نسبت Tobin q. 112
جدول 11-4 :ضریب همبستگی،تعیین وآزمون دوربین واتسون بین متغیرمولفه های سرمایه فکری ونسبتTobin q 113
جدول 12-4 : ضرایب معادله رگرسیون بین متغیر مولفه های سرمایه فکری و نسبت Tobin q. 113
جدول 13-4 : ضریب همبستگی پیرسون ،سطح معنی داری و تعداد نمونه آماری بین متغیر مولفه های سرمایه فکری و نسبت P/E. 115
جدول 14-4 : تحلیل واریانس رگرسیون مولفه های سرمایه فکری با نسبت P/E. 116
جدول 15-4 : ضریب همبستگی، تعیین وآزمون دوربین واتسون مولفه های سرمایه فکری با نسبت P/E. 116
جدول 16-4 : ضرایب معادله رگرسیون مولفه های سرمایه فکری با نسبت P/E. 117
جدول 17-4 :ضریب مولفه های سرمایه فکری وشاخصهای ارزش بازار(P/E .Tobin Q. Mbv) 119
جدول 18-4 : ضریب همبستگی پیرسون ، سطح معنا داری و تعداد نمونه آماری بین مولفه های سرمایه فکری با نسبت سودآوری. 120
جدول19-4 تحلیل واریانس رگرسیون مولفه های سرمایه فکری با نسبت سودآوری –بازده دارایی ها 121
جدول 20-4 : ضریب همبستگی،تعیین وآزمون دوربین واتسون مولفه های سرمایه فکری با نسبت سودآوری- بازده دارایی ها(ROA) 121
جدول 21-4 :ضرایب معادله رگرسیون مولفه های سرمایه فکری با نسبت سودآوری (ROA) 122
جدول 22-4 : ضریب همبستگی پیرسون و سطح معنی داری بین مولفه های سرمایه فکری و نسبت فعالیت- گردش دارایی. 125
جدول 23-4 : تحلیل واریانس رگرسیون مولفه های سرمایه فکری و نسبت فعالیت.. 125
جدول 24-4 : ضریب همبستگی ، تعیین و آزمون دوربین واتسون مولفه های سرمایه فکری و نسبت فعالیت – گردش دارایی. 126
جدول 25-4 : ضرایب معادله رگرسیون مولفه های سرمایه فکری با نسبت فعالیت.. 126
جدول 26-4 : ضریب همبستگی پیرسون و سطح معنی داریمولفه های سرمایه فکری با بازده دفتری صاحبان سهام ROE 129
جدول 27-4 : تحلیل واریانس رگرسیون سرمایه فکری و بازده دفتری صاحبان سهام ROE. 130
جدول 28-4 :ضریب همبستگی،تعیین وآزمون دوربین واتسون سرمایه فکری و بازده دفتری صاحبان سهام ROE 130
جدول 29-4 : ضرایب معادله رگرسیون مولفه های سرمایه فکری با بازده دفتری صاحبان سهامROE. 131
جدول 30-4 : ضریب همبستگی پیرسون و سطح معنی داری بین مولفه های سرمایه فکری و بازده صاحبان سهام ASR 133
جدول 31-4 : تحلیل واریانس رگرسیون بین مولفه های سرمایه فکری و بازده صاحبان سهام ASR.. 134
جدول 32-4 :ضریب همبستگی ،تعیین و آزمون دوریبن واتسون بین رمایه فکری و بازده صاحبان سهام ASR 134
جدول 33-4 :ضرایب معادله رگرسیون مولفه های سرمایه فکری با بازده صاحبان سهام ASR.. 135
جدول 34-4 : ضریب مولفه های سرمایه فکری وشاخصهای بازده سرمایه (ROE .ASR) 136
جدول 35-4 : ضریب همبستگی پیرسون و سطح معنی داریمولفه های سرمایه فکری با ارزش افزوده اقتصادی 138
جدول 36-4 : تحلیل واریانس رگرسیون مولفه های سرمایه فکری با ارزش افزوده اقتصادی EVA.. 139
جدول 37-4 :ضریب همبستگی ، تعیین وآزمون دوریبن واتسون بین مولفه های سرمایه فکری باارزش افزوده اقتصادی 139
جدول 38-4 :ضرایب معادله رگرسیون مولفه های سرمایه فکری باارزش افزوده اقتصادی. 140
جدول 39-4 : ضریب همبستگی پیرسون و سطح معنی اندازه شرکت و مولفه های سرمایه فکری با عملکرد مالی 142
جدول 40-4 :تجزیه و تحلیل ضرایب معادله رگرسیون اندازه شرکت ،سرمایه فکری و شاخصهای عملکرد مالی 143
جدول 41-4 :خلاصه نتایج. 144
نمودار 1-2 طرح ارزش اسکاندیا 22
نمودار 2-2 مفهوم سازی سرمایه فکری از سوی بونتیس.. 24
نمودار 3-2 طبقه بندی سویبی از طریق چارچوب ناظر دارایی نامشهود 25
نمودار 4-2 مدل چن و همکارانش از سرمایه فکری و روابط بین آنها 27
نمودار 5-2 طبقه بندی اولیه توسط هانناس و لوونداهل. 31
نمودار 6-2 طبقـــه بندی لــوونداهــل. 31
نمودار 7-2 طبقه بندی لیم و دالیمور 32
نمودار 8-2 چارچوب کارت امتیازی متوازن. 33
نمودار 9-2 طبقع بندی کنفدراسیون تجاری دانمارک. 34
نمودار 10-2 شبکه منابع و فعالیت های ناملموس.. 41
نمودار 1-3 مدل طبقه بندی داراییهای یک شرکت.. 82
نمودار 2-3 مدل تبیینی تحقیق. 82
نمودار 1-4 : نمودار پراکندگی متغیر ارزش بازاری به دفتری. 110
نمودار 2-4 نمودار مقایسه ای بین مولفه های سرمایه فکری و مجموع ارزش بازاری به دفتری طی بازه زمانی 7 ساله. 111
نمودار 3-4 نمودار مقایسه ای بین سرمایه فکری و نسبت Tobin qطی بازه زمانی 7 ساله. 114
نمودار 4-4 : نمودار پراکندگی متغیر نسبت Tobin q. 114
نمودار 5-4 نمودار مقایسه ای بین مجموع سرمایه فکری و مجموع نسبت P/E طی بازه زمانی 7 ساله. 117
نمودار 6-4 : نمودار پراکندگی متغیر نسبت نسبت P/E. 118
نمودار7-4 نمودار مقایسه ای بین مجموع سرمایه فکری ومجموع نسبت سودآوریطی بازه زمانی7 ساله. 123
نمودار 8-4 : نمودار پراکندگی متغیر نسبت سودآوری. 123
نمودار9-4 نمودار مقایسه ای بین مجموع سرمایه فکری ومجموع نسبت فعالیت طی بازه زمانی7 ساله. 127
نمودار 10-4 : نمودار پراکندگی متغیر نسبت فعالیت.. 127
نمودار11-4 نمودار مقایسه ای سرمایه فکری و بازده دفتری صاحبان سهامROE طی بازه زمانی7 ساله. 131
نمودار 12-4 : نمودار پراکندگی متغیر بازده دفتری صاحبان سهامROE. 132
نمودار 13-4 نمودار مقایسه ای بین سرمایه فکری وبازده صاحبان سهامASRطی بازه زمانی7 ساله. 135
نمودار 14-4 : نمودار پراکندگی متغیر بازده صاحبان سهام ASR.. 135
نمودار 15-4 نمودارمقایسه ای بین مجموع سرمایه فکری و ارزش افزوده اقتصادی طی بازه زمانی7 ساله 140
نمودار 16-4 : نمودار پراکندگی متغیر ارزش افزوده اقتصادی. 141
سازمان ها در حال وارد شدن به اقتصاد مبتنی بر دانش هستند ، اقتصادی که در آن دانش و دارایی های نامشهود به عنوان مهمترین مزیت رقابتی سازمانها شناخته شده است . یکی از اجزای دارایی نامشهود سرمایه فکری می باشد که تاثیر مهمی بر عملکرد و پیاده سازی استراتزیک سازمان دارد از این رو شناسایی ، اندازه گیری و مدیریت سرمایه فکری دارای اهمیت خاصی است و منجر به مشاهده ارزش واقعی سازمان ها می شود.
برای سنجش سرمایه فکری طبقه بندی های مختلفی ارایه شده است که یکی از این طبقه بندی ها توسط پالیک[1] به نام (ارزش افزوده سرمایه فکری)[2] مطرح شده که از سه جزء کارایی سرمایه فیزیکی، کارایی سرمایه انسانی و کارایی سرمایه ساختاری می باشد. در این پژوهش ابتدا براساس مدل (ارزش افزوده سرمایه فکری) ، ارزش سرمایه فکری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای دوره زمانی 7 ساله 1380 الی 1386 محاسبه و سپس ارتباط بین مولفه های سرمایه فکری و بازده مالی شرکتها مورد ارزیابی قرار گرفته است. جهت محاسبه عملکرد مالی از هشت شاخص عملکرد مالی مالی در پنج گروه معرف ارزش بازار ، سودآوری، فعالیت ، بازده سرمایه ، مبتنی بر ارزش آفرینی استفاده شده است.در تحقیق حاضر ، روش آماری استفاده شده جهت تجزیه و تحلیل داده ها ، رگرسیون چند گانه و ضرایب همبستگی می باشد. نمونه انتخابی شامل 73 شرکت بصورت پیوسته برای بازه زمانی 7 ساله بوده که اندازه شرکت بعنوان متغیر کنترلی در نظر گرفته شده است.
یافته ها حاکی از رابطه معنادار مثبت بین سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکتها و تاثیر مثبت اندازه شرکت بر روی سطوح برخورداری از سرمایه فکری و عملکرد مالی می باشد. باتوجه به این نتایج می توان توجه مدیران ، سهامداران ، سرمایه گذاران و سایر گروه های ذینفع را به منابع و توانمندیهای درون سازمانی جلب و بهره گیری از این مدل برای کسب بازده مالی بالاتر و دسترسی به ارزش واقعی شرکتها ،پیشنهاد کرد.
وازه های کلیدی: سرمایه فکری ،عملکرد مالی ،اندازه شرکت ،رگرسیون چندگانه، بورس اوراق بهادار تهران
با ورود به اقتصاد دانشی، دانش در مقایسه با سایر عوامل تولید مانند زمین ، سرمایه ، ماشین آلات و... از ارجحیت بیشتری برخوردار شده است . بطوری که در اقتصاد ، دانش به عنوان مهمترین عامل تولید محسوب می شود و از آن به عنوان مهمترین مزیت رقابتی سازمان ها یاد می شود . همچنین با پیشرفت سریع تکتولوژی برتر ، بویژه در زمینه ارتباطات ، کامپیوتر و مهندسـی بیولوژی ، از دهه 70 الگوی رشد اقتصادی جهان بطور اساسی تغییر کرد و به دنبال آن ، دانـش به عنوان مهمتـرین سرمایه جایگزین سرمایه های پولــی و فیزیکی شد (چن و همکاران ،2005،ص388) [3] . یکی از ویژگی های دانش این است که نامشهود است یعنی غیرقابل لمس و غیر محسوس است و ارزشگذاری و اندازه گیری آن خیلی سخت و منمودار است در صورتی که درگذشته سازمان ها با استفاده از روش های حسابداری قادر بودن تا ارزش و اندازه تولید خود را به طور کامل محاسبه کنند ولی امروزه این روش حسابداری دارای کارایی لازم نیستند. دانش به عنوان یکی از مهمترین اجزای دارایی های نا مشهود محسوب می شود اگر در گذشته بیشتر دارایی های سازمان ها مشهود بودند ولی امروزه قسمت اعظم دارایی های سازمان ها نامشهود هستند (سالیوانو همکاران،2002،ص9) [4] .
[1]-Pulic
[2]-Vaic
[3]- Chen et al,2005,p388.
[4] -Sullivan,2002,p9