دسته بندی | علوم انسانی |
بازدید ها | 8 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 1533 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 177 |
بررسی تأثیر عوامل رضایت مندی بیمه شدگان بر درآمد شرکت های بیمه مکمل درمان (مطالعه موردی شرکت آتیه سازان حافظ)
چکیده:.. 1
مقدمه:.. 2
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1-مقدمه 4
2-1 بیان مساله تحقیق. 5
3-1 تاریخچه مطالعاتی. 6
4-1 اهمیت و ضرورت تحقیق. 8
5-1 اهداف تحقیق. 10
6-1 فرضیات تحقیق: 11
7-1 تعریف واژه ها و اصطلاحات تحقیق: 11
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
2- مقدمه 15
1-2 ارزیابی عملکرد 16
1-1-2 معیارهای مالی و غیر مالی. 16
2-1-2 ارزیابی متوازن. 17
3-1-2 کارت ارزیابی متوازن. 17
2-2 رضایتمندی. 19
1-2-2 مفهوم بازاریابی و بازاریابی خدماتی. 19
1-1-2-2 مدیریت بازاریابی. 19
2-1-2-2 بازاریابی خدماتی. 20
3-1-2-2 ویژگیهای امور خدماتی. 20
2-2-2- مفاهیم اولیه رضایت مشتریان. 22
1-2-2-2 تعریف مشتری. 22
2-2-2-2 مفهوم رضایتمندی مشتری. 23
3-2-2-2 اهمیت دستیابی به رضایتمندی مشتری. 24
4-2-2-2 سنجش رضایت مشتریان. 25
5-2-2-2 مزایای دستیابی به رضایتمندی مشتری. 25
6-2-2-2 رابطه بین کیفیت خدمات و رضایت مشتری. 26
3-2-2 طبقه بندی مدلهای شکل گیری رضایتمندی مشتری. 26
4-2-2 مفاهیم نوین در مشتری گرایی. 30
1-4-2-2 تعریف مدیریت ارتباط با مشتری. 30
2-4-2-2 مزایای مدیریت ارتباط با مشتری برای مشتریان. 30
3-4-2-2 مزایای مدیریت ارتباط با مشتری برای سازمانها 31
5-2-2 باشگاه مشتری. 32
1-5-2-2 تعریف باشگاه مشتری. 32
2-5-2-2 اثرات حفظ کنندگی یک باشگاه مشتری. 33
3-5-2-2 زنجیره حفظ کنندگی باشگاه مشتری. 33
6-2-2 ابزارهای اندازه گیری رضایت مشتری. 34
1-6-2-2 مقیاس سروکوال(کیفیت خدمات): 35
2-6-2-2 مدل فنی / عملیاتی کیفیت خدمات: 36
3-6-2-2 مدل کانو. 37
7-2-2 نیازها، خواستهها و انتظارات بیمه گذاران. 38
8-2-2 اهمیت رضایت خریدار (بیمه گذار) 42
9-2-2 انواع بازار بیمه و رضایت بیمه گذار. 43
10-2-2 شیوههای ابراز نارضایتی. 46
1-3-2 تاریخچه بیمه 48
2-3-2 سیر تحول بیمه 48
3-3-2 آغاز حرفه بیمه گری. 49
4-3-2 لویدز لندن. 49
5-3-2 تاریخچه بیمه در ایران. 50
6-3-2 تعریف واژه بیمه 52
7-3-2 نقش بیمه 52
8-3-2 تقسیم بندی انواع بیمه 54
1-8-3-2 بیمههای اجتماعی. 54
2-8-3-2 بیمههای بازرگانی. 55
9-3-2 علل نیاز انسانها به بیمههای اشخاص... 56
10-3-2 تفاوتهای بیمههای درمانی اختیاری با بیمههای درمانی اجباری. 56
11-3-2 بیمههای درمانی. 58
1-11-3-2 بیمههای فردی. 58
2-11-3-2 بیمههای گروهی. 58
12-3-2 عامل پیدایش، گسترش و تکامل بیمههای گروهی. 59
13-3-2 پوشش فردی در برابر پوشش گروهی. 59
14-3-2 خصوصیات بیمههای گروهی. 60
15-3-2 وضع بیمه درمانی در کشورهای مختلف.. 62
16-3-2 خطر موضوع بیمه درمانی. 63
17-3-2 صورتهای مختلف بیمههای درمانی از جهت وسعت پوشش آنها 63
18-3-2 نهاد نظارت بر بیمه درمان در ایران. 64
19-3-2 بیمه درمان مکمل در ایران. 66
20-3-2 ساختار بیمه درمان مکمل. 67
21-3-2 چگونگی صدور بیمههای درمانی. 67
22-3-2 هدف از صدور بیمه نامه درمانی: 68
23-3-2 بیمههای درمانی و طرحهای مختلف آن: 68
24-3-2 قرارداد بیمه 69
1-24-3-2 مشخصات قراردادهای بیمه 70
25-3-2 بیمه نامه 71
26-3-2 ریسک یا خطر در بیمه 73
27-3-2 بیمه اتکایی - ریسکهای بیمه درمانی. 74
28-3-2 اصول حاکم بر قراردادهای بیمه 74
29-3-2 تورم و بیمه 77
1-29-3-2 اثر تورم در خسارت.. 77
2-29-3-2 اثر تورم در حق بیمه 77
30-3-2 مبنای تعیین حق بیمه مکمل درمان(درآمد) 78
4-2 تاریخچه تحقیقات و مطالعات انجام شده 79
1-4-2 پیشینه داخلی تحقیق. 79
2-4-2 پیشینه خارجی تحقیق. 82
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
1-3- مقدمه 86
2-3 - روش تحقیق. 86
3-3 قلمرو تحقیق. 87
1-3-3-قلمروموضوعی: 87
2-3-3 قلمرومکانی: 87
3-3-3 قلمروزمانی : 87
4-3 روشهای گردآوری اطلاعات.. 87
5-3 مدل تبیینی تحقیق. 88
6-3 ابزار گردآوری اطلاعات.. 88
7-3 تعیین روایی و پایایی ابزار اندازه گیری. 90
8-3 جامعه ونمونه 91
9-3 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 92
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داه ها
1-4- مقدمه 96
2-4 توزیع فراوانی پاسخ ها 96
3-4 شاخص های آمار توصیفی. 98
1-3-4 متغیرهای مستقل. 99
2-3-4 آزمون همگونی میانگین نمونه با جامعه 102
4-4 آزمون فرضیه ها 103
1-4-4 تجزیه و تحلیل فرضیه فرعی اول. 104
3-4-4 تجزیه و تحلیل فرضیه فرعی سوم 110
5-4 خلاصه نتایج بدست آمده 117
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
1-5-مقدمه 119
1-2-5-نتیجه فرضیه فرعی اول : 119
2-2-5-نتیجه حاصل از آزمون فرضیه فرعی دوم : 120
3-2-5-نتیجه فرضیه فرعی سوم : 121
4-2-5-نتیجه فرضیه اصلی : 121
3-5 بحث و نتیجه گیری کلی. 122
4-5 پیشنهادها 123
1-4-5 پیشنهادهایی مبتنی بر یافتههای فرضیات تحقیق. 123
2-4-5 پیشنهادهایی برای تحقیق های آتی. 124
5-5 محدودیتها و مشکلات تحقیق. 125
پیوستها
پیوست الف) پرسشنامه: 127
پیوست ب) جداول آماری: 131
منابع و ماخذ
منابع فارسی: 157
منابع لاتین: 160
چکیده انگلیسی: 161
جدول 1-2 ابعاد مختلف کیفیت خدمات. 18
جدول 1-3 جدول امتیاز دهی پاسخهای مقیاس لیکرت.. 90
جدول 2-3 نتایج آزمون پایایی پرسشنامه (آلفای کرونباخ) 91
جدول 3-3 نتایج آزمون پایایی پرسشنامه (آلفای کرونباخ) برای سؤالات مربوط به هر فرضیه 91
جدول1-4 : توزیع فراوانی و درصد پاسخ های بیمهشدگان به سوالات مربوط به فرضیه فرعی اول. 97
جدول 2-4 :توزیع فراوانی و درصد پاسخ های بیمهشدگان به سوالات مربوط به فرضیه فرعی دوم 97
جدول 3-4 :توزیع فراوانی و درصد پاسخهای بیمه شدگان به سوالات مربوط به فرضیه فرعی سوم 98
جدول 4-4 جدول آمار توصیفی داده ها- نحوه انجام تعهدات.. 99
جدول 5-4 جدول آمار توصیفی داده ها- شرایط کیفی حاکم بر شرکت.. 100
جدول 6-4 جدول آمار توصیفی داده ها- مراکز درمانی طرف قرارداد 101
جدول 7-4 جدول آزمون t تک نمونه ای به منظور تعمیم یافته ها به جامعه آماری. 102
جدول 8-4 جدول آمار توصیفی داده ها- درآمد 103
جدول 9-4 جدول نتایج آزمون نرمال بودن توزیع داده ها 104
جدول 10-4 جدول نتایج آزمون استقلال خطاها(دروبین- واتسون) 104
جدول 11-4 جدول ضرایب رگرسیون برای فرضیه فرعی اول. 106
جدول 12-4 جدول آزمون معنی داری هر یک از ضرایب رگرسیون. 106
جدول 13-4 جدول نتایج آزمون نرمال بودن توزیع داده ها 107
جدول 14-4 جدول نتایج آزمون استقلال خطاها(دروبین_ واتسون) 107
جدول 15-4 جدول ضرایب رگرسیون برای فرضیه فرعی دوم 109
جدول 16-4 جدول آزمون معنی داری هر یک از ضرایب رگرسیون. 109
جدول 17-4 جدول نتایج آزمون نرمال بودن توزیع داده ها 110
جدول 18-4 جدول نتایج آزمون استقلال خطاها(دروبین_ واتسون) 110
جدول 19-4 جدول ضرایب رگرسیون برای فرضیه فرعی سوم 112
جدول 20-4 جدول آزمون معنی داری هر یک از ضرایب رگرسیون. 112
جدول 21-4 جدول نتایج آزمون نرمال بودن توزیع داده ها 113
جدول 22-4 جدول نتایج آزمون استقلال خطاها (دروبین _ واتسون) 114
جدول 23-4 جدول نتایج آزمون هم خطی متغیرهای مستقل. 115
جدول 24-4 جدول ضرایب رگرسیون چندگانه 115
جدول 25-4 جدول آزمون معنی داری هر یک از ضرایب رگرسیون چندگانه 116
جدول 31-4 خلاصه نتایج بدست آمده 117
نمودار 1-2 عناصر اصلی کارت ارزیابی متوازن. 18
نمودار 2-2 مزایای جلب رضایت مشتری. 26
نمودار3-2 خواسته مشتریان و محصول شرکت بیمه 40
نمودار 4-2 ارتباط بین رضایت مشتری و سود 41
نمودار 1-4 نمودار میانگین رتبه پاسخ ها به سوالات مربوط به نحوه انجام تعهدات.. 99
نمودار 2-4 نمودار میانگین رتبه پاسخ ها به سوالات مربوط به شرایط کیفی حاکم بر شرکت.. 100
نمودار 3-4 نمودار میانگین رتبه پاسخ ها به سؤالات مربوط به مراکز درمانی طرف قرارداد 101
نمودار 4-4 توزیع خطاها (فرضیه فرعی اول) 105
نمودار 5-4 توزیع خطاها (فرضیه فرعی دوم) 108
نمودار 6-4 توزیع خطاها (فرضیه فرعی سوم) 111
نمودار 7-4 توزیع خطاها (فرضیه اصلی) 114
در این تحقیق، روابط بین معیارهای غیرمالی و عملکرد مالی شرکتهای بیمه مکمل درمان مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی معیار رضایتمندی مشتریان به عنوان معیار غیرمالی و درآمد شرکت به عنوان معیار مالی در نظر گرفته شد. جامعه آماری شعب شرکت بیمه آتیه سازان حافظ در سراسر کشور انتخاب گردید. که با استفاده از فرمول تعیین نمونه برای جامعه نامشخص حجم نمونه 196 تعیین گردید و پرسشنامهای حاوی 34 سؤال جهت سنجش معیار غیرمالی رضایتمندی مشتریان منتشر و تعداد 175 پاسخ نامه، حدود 89% پاسخنامهها جمعآوری گردید. برای آزمون فرضیهها ازآزمون t تک نمونهای و همچنین محاسبه ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون انجام شد و از آمارههای t و F استفاده شد. جهت انجام تجزیه تحلیل آماری نرم افزارهای (0/16) SPSS2 و (0/8) STATISTICA مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که علی رغم بالا بودن میزان رضایتمندی بیمه شدگان در تمام شعبات، عوامل رضایتمندی، (میزان و نحوه انجام تعهدات)، (شرایط کیفی حاکم بر شرکت بیمه) (مراکز درمانی طرف قرارداد شرکت بیمه) با درآمد این شرکت رابطه معناداری وجود ندارد.
مقدمه:
پیچیدگی محیط عرصه رقابتی کسب و کار و افزایش انتظارات مشتریان، ضرورت آگاهی از نقاط قوت و ضعف سازمان و بهبود مستمر بهرهوری را پیش از پیش آشکار نموده است. از این رو مدیران امروز در جستجوی دستیابی به یک راه حل جامع، قابل اعتماد و انعطافپذیر جهت ارزیابی عملکرد سازمان خود بوده تا ضمن حصول اطمینان از اجرای استراتژیهای خود، بتوانند اطلاعات دقیق و کافی از جایگاه امروز خویش را به دست آورده و با نگاه به آینده، موجبات ارتقاء و بهبود سازمان خود را فراهم نمایند. یک متد ارزیابی، بایستی قادر باشد که وضعیت کلی سازمان را نسبت به اهداف سازمانی (بلحاظ فاصله تا هدف) در هر لحظه ارائه نماید. همچنین جایگاه سازمان را در ارتباط با محیط پیرامون(بازار، رقبا و سازمانهای دیگر) مشخص کند، علاوه بر اینها نشانگر میزان اثر بخشی کلیه فعالیتهای صورت گرفته در سازمان نیز باشد. از جامعترین و کاملترین روشهای موجود که در عصر حاضر بسیار مورد استقبال قرار گرفته و از دستارودهای آن استفاده مینماید روش کارت ارزیابی متوازن میباشد. روش مزبور با تأکید و تمرکز بر چهار جنبه کلیدی و محوری مالی، مشتری، فرایندها و رشد و یادگیری سازمانی، که تمامی فرآیندها و انتظارات سازمانها را شامل میشود نسبت به تهیه معیارها و شاخصهای مورد نیاز و ارزیابی سازمان بر مبنای تحقق مقادیر آنها و بر اساس برنامههای عملیاتی مصوب صورت میپذیرد. با توجه به اهمیت مشتریان شرکتهای بیمه که اصلیترین سرمایه این شرکتها به شمار میروند در تحقیق حاضر به بررسی رضایتمندی ایشان بر درآمد شرکت بیمه مکمل درمان میپردازیم.
دسته بندی | علوم انسانی |
بازدید ها | 7 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 854 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 163 |
بررسی رابطه بین حجم معاملات سهام و تغییر قیمت سهام در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
چکیده: 1
مقدمه: 2
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1 مقدمه 4
2-1- تاریخچه مطالعاتی. 4
3-1- بیان مسأله 5
4-1- چارچوب نظری. 7
5-1- فرضیه های تحقیق. 8
6-1- اهداف تحقیق. 9
7-1- اهمیت تحقیق. 10
8-1- حدود مطالعاتی. 11
9-1- واژه های کلیدی و اصطلاحات.. 12
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
1-2- مقدمه 15
2-2-مبانی نظری. 16
1-2-2 قیمت سهام 16
2-2-2-تعیین قیمت سهام 16
3-2-2-عوامل موثر بر قیمت سهام 19
4-2-2- محتوای اطلاعاتی قیمت سهام 26
5-2-2- دو دیدگاه در مورد تغییرات گذشته قیمت سهام برای پیش بینی قیمت در آینده 29
6-2-2- نوسانات قیمت سهام ناشی از انتشار اطلاعات.. 30
7-2-2- حجم مبادلات.. 33
8-2-2- ادبیات موضوعی حجم معاملات.. 35
9-2-2- حجم معاملات و نقدینگی. 40
10-2-2- رابطه ی حجم مبادلات و قیمت با اعلان سود 42
11-2-2- اهمیت رابطه حجم معاملات و قیمت سهام 43
12-2-2- مبانی تئوریک موضوع از دیدگاه کروچ. 45
13-2-2- دلایل تئوریک ارتباط مثبت حجم معاملات، بازده و تغییر قیمت سهام 48
14-2-2- بسط مدلهای تئوریک رابطه حجم معاملات، قیمت و بازده سهام 54
15-2-2- بسط فرضیه ورود متوالی اطلاعات.. 54
16-2-2- بسط مدل ترکیب توزیع ها 59
17-2-2- خلاصه بخش اول. 60
3-2 مبانی تجربی. 61
1-3-2-مقدمه 61
2-3-2- سابقه تحقیقات مشابه 63
3-3-2- خلاصه ی بخش دوم 71
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
1-3 مقدمه 77
2-3- روش تحقیق. 77
3-3- جامعه آماری. 78
4-3 مدل تحلیلی تحقیق. 78
5-3- نمونه آماری. 78
6-3- ابزار جمع آوری داده ها 82
7-3- روش جمع آوری داده ها 82
8-3- متغیرهای تحقیق. 83
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
1-4 مقدمه 87
2-4 روش تجزیه و تحلیل داده ها 87
3-4 نحوه ی آماده سازی داده ها جهت آزمون آماری. 88
4-4 آزمون فرضیات.. 93
1-4-4 آزمون فرضیه اول. 93
2-4-4- آزمون فرضیه دوم 95
3-4-4- آزمون فرضیه سوم 98
4-4-4- آزمون فرضیه چهارم 100
5-4-4- آزمون فرضیه پنجم 102
6-4-4 - آزمون فرضیه ششم 105
5-4- خلاصه فصل چهارم 107
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
1-5 مقدمه 110
2-5- نتیجه گیری بر اساس فرضیات تحقیق. 110
3-5- بحث.. 112
4-5- پیشنهادات تحقیق. 113
1-4-5- پیشنهادات در راستای یافته های تحقیق. 113
2-4-5- پیشنهادات به محققین. 115
5-5- محدودیت های تحقیق. 115
پیوست ها
پیوست الف : خروجی نرم افزار. 117
منابع و ماخذ
منابع فارسی: 147
منابع لاتین: 148
چکیده انگلیسی: 151
جدول 1-2 فهرست تحقیقات انجام شده در زمینه رابطه حجم معاملات و تغییر قیمت.. 71
جدول 1-3 مقایسه ی حجم معاملات صنایع دارای معامله در محدوده زمانی مورد نظر تحقیق. 80
جدول 1-4 لیست شرکت های حاضر در صنایع پرمعامله (نمونه آماری تحقیق) 90
چدول 2-4آماره های توصیفی فرضیه اول. 93
چدول 3-4 همبستگی فرضیه اول. 94
جدول 4-4 تحلیل واریانس فرضیه اول. 94
جدول 5-4 ضرائب فرضیه اول. 95
جدول 6-4آماره های توصیفی فرضیه دوم 96
جدول 7-4 همبستگی فرضیه دوم 96
جدول 8-4 جدول تحلیل واریانس فرضیه دوم 97
جدول 9-4 جدول ضرائب فرضیه دوم 97
جدول 10-4 آماره های توصیفی فرضیه سوم 98
جدول 11-4 همبستگی فرضیه سوم 98
جدول 12-4 جدول تحلیل واریانس فرضیه سوم 99
جدول 13-4 جدول ضرائب فرضیه سوم 99
جدول 14-4 آماره های توصیفی فرضیه چهارم 100
جدول 15-4 همبستگی فرضیه چهارم 101
جدول 16-4 جدول تحلیل واریانس فرضیه چهارم 101
جدول 17-4 جدول ضرائب فرضیه چهارم 102
جدول 18-4 آماره های توصیفی فرضیه پنجم 103
جدول 19-4 همبستگی فرضیه پنجم 103
جدول 20-4 جدول تحلیل واریانس فرضیه پنجم 104
جدول 21-4 جدول ضرائب فرضیه پنجم 104
جدول 22-4 آماره های توصیفی فرضیه ششم 105
جدول 23-4 همبستگی فرضیه ششم 105
جدول 24-4 جدول تحلیل واریانس فرضیه ششم 106
جدول 25-4جدول ضرائب فرضیه ششم 106
نمودار1-2- عوامل موثر بر قیمت سهام (رفتار سهام) 19
نمودار 2-2: منحنی عمر کالا. 24
نمودار 3-2 : داده های قدرمطلق بازده در طول یک روز معاملاتی با استفاده از نمودار هیستوگرام 49
نمودار4-2 داده های تعداد خبرهای رسیده در طی یک روز معاملاتی با استفاده از نمودار هیستوگرام 50
نمودار 5-2 : حجم معاملات در طی یک روز معاملاتی با استفاده از نمودار هیستوگرام 50
نمودار 1-3 مدل تحلیلی تحقیق. 78
نمودار 1-4 نمونه ی فایل اکسل آماده سازی متغیرهای تحقیق. 92
هدف از اجرای تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین حجم معاملات سهام و تغییر قیمت سهام در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. حجم مبادلات در واقع مسئله پایداری و صحت قیمت را مورد بررسی قرار می دهد و تحقیقاتی که حجم مبادلات را در کنار قیمت در نظر نمی گیرند در واقع مسأله ی صحت قیمت را مورد توجه قرار نمی دهند. بر این اساس پس از مروری جامع بر ادبیات موضوعی مربوط به حجم معاملات و قیمت سهام، آزمون های تعیین همبستگی بین متغیرهای تحقیق بر روی دادههای مربوط به نمونه آماری تحقیق شامل 70 شرکت حاضر در سه صنعت پرمعامله ی بورس تهران انجام گردید. نتایج تحقیق نشان داده است که در ساختار معاملات بازار روابطی وجود دارد و تعداد دفعات معامله و تعداد سهام معامله شده و تغییر قیمت سهام روزانه با یکدیگر رابطه ی مثبت دارند. این ارتباط در فاصله ی زمانی یک روز نیز وجود دارد بنابراین تغییر قیمت سهام از تعداد سهام معامله شده و تعداد دفعات معامله شده ی روز قبل نیز نشأت می گیرد، ضمن اینکه تغییر قیمت سهام طی روزهای متوالی از یک روند صعودی یا نزولی تبعیت می کند.
یکی از ویژگی های مهم در کشورهای صنعتی توسعه یافته، وجود بازار پویای پول و سرمایه است. از سوی دیگر در هر سیستم اقتصادی گروهی با فعالیت بیشتر و صرفه جویی مناسب، پس اندازی برای آینده ایجاد می کنند، چگونگی استفاده از این پس اندازها می تواند برای جامعه آثار مثبت یا منفی به همراه داشته باشد. در صورتی که این پس اندازها با مکانیزم صحیح به بخش تولید هدایت شوند علاوه بر ایجاد بازده برای صاحبان سرمایه، می توانند به عنوان مهم ترین عامل تأمین سرمایه برای راه اندازی طرح های اقتصادی جامعه نیز مفید باشند و در صورتی که به جریان های ناسالم اقتصادی راه پیدا کنند آثار نامناسبی برای جامعه خواهند داشت. یکی از مهم ترین ابزارهایی که توانایی جذب این نقدینگی ها را دارد بورس اوراق بهادار و مکانیزم عملیات خرید و فروش سهام است که در این رابطه نقش مهمی دارد. زیرا صاحبان سرمایه می توانند با خرید سهام، سرمایه های خود را با بازده مورد انتظار به کار انداخته و از سوی دیگر در تأمین منابع مالی صنایع کشور نیز مشارکت داشته باشند.
دسته بندی | علوم انسانی |
بازدید ها | 7 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 922 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 111 |
بررسی رابطه بین سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکتهای موجود در بازار سرمایه ایران
چکیده: 1
مقدمه: 2
فصل اول:کلیات تحقیق
1-1)مقدمه 4
2-1) بیان مسئله تحقیق. 5
3-1) چارچوب نظری. 7
4-1 ) اهمیت وضرورت پژوهش.. 8
5-1) اهداف پژوهش.. 9
1-5-1) اهداف علمی تحقیق. 9
2-5-1)اهداف کاربردی تحقیق. 10
6-1 )فرضیه های تحقیق. 10
7-1) تعاریف واژه ها واصطلاحات پژوهش : 11
فصل دوم :مروری بر ادبیات تحقیق
1-2- مقدمه 16
2-2 ) بخش اول : نظریه های مربوط به سرمایه فکری. 18
1-2-2 ) تعاریف مختلف سرمایه فکری. 20
3-2)بخش دوم : مدل های طبقه بندی سرمایه فکری. 21
1-3-2) ادوینسون و مالونه 22
2-3-2)روس و همکارانش.. 23
3-3-2) بونتیس.. 23
4-3-2) بروکینگ... 24
5-3-2) سویبی. 25
6-3-2) استوارت.. 26
7-3-2) یوستک و همکارانش.. 26
8-3-2) پتی. 27
9-3-2) چن و همکارانش.. 27
10-3-2) پتی و گویتر. 29
11-2-2) هانناس و لوونداهل. 30
12-3-2) طبقه بندی مر و اسچوما 32
13-3-2) لیم و دالیمور. 32
14-3-2) طبقه بندی نورتون و کاپلان. 33
15-2-2) طبقه بندی کنفدراسیون اتحادیه های تجاری دانمارک. 33
4-2)بخش سوم: روش های اندازه گیری سرمایه فکری: 34
1-4-2) طبقه بندی روش های اندازه گیری سرمایه فکری. 34
1-1-4-2) ارزش افزوده اقتصادی: 35
2-1-4-2) کارت نمره متوازن: 35
3-1-4-2) ترازنامه نامرئی: 36
4-1-4-2) کنترل دارایی های ناملموس: 36
5-1-4-2) روش جهت یابی تجاری اسکاندیا: 37
6-1-4-2) شاخص سرمایه فکری: 37
7-1-4-2) نرخ بازده دارایی ها : 38
8-1-4-2) روش تشکیل سرمایه بازار: 38
9-1-4-2) کارگزار تکنولوژی : 39
10-1-4-2) روش سرمایه فکری مستقیم: 39
11-1-4-2) روش های مالی و مراحل اندازه گیری مالی سرمایه فکری: 40
12-1-4-2) مدل مدیریت سرمایه فکری. 40
13-1-4-2) کیوی توبین 42
14-1-4-2) هوش سرمایه انسانی. 43
15-1-4-2) مدل کارگزار فناوری. 43
16-1-4-2)روش ارزشگذاری جامع. 44
2-4-2) ارزیابی تحلیلی – تطبیقی و مدل های سنجش سرمایه فکری. 44
3-4-2) طبقه بندی شیوه های اندازه گیری سرمایه فکری از دید کلاینت و دارن. 46
1-3-4-2) روش های محاسبه مستقیم سرمایه فکری. 46
2-3-4-2) روش های برآورد ارزش بازاری سرمایه 46
3-3-4-2) روش های برگشت دارایی ها 46
4-3-4-2) روش های کارت امتیاز. 47
5-2) نحوه محاسبه سرمایه فکری (با استفاده از مدل پالیک) و شاخصهای عملکرد مالی شرکتها 53
1-5-2) محاسبه سرمایه فکری با استفاده از مدل پالیک. 53
2-5-2) شاخصهای عملکرد مالی. 55
6-2) بخش پنجم: سوابق تحقیق. 65
1-6-2) پژوهش های مشابه انجام شده در داخل. 65
2-6-2) پژوهش های مشابه انجام شده در خارج از کشور. 71
3-6-2) تفاوت تحقیق حاضر با تحقیقات مشابه داخلی. 76
فصل سوم :روش اجرای تحقیق
1-3 )مقدمه 79
2-3) روش تحقیق. 79
3-3) قلمرو تحقیق. 80
4-3 )روش های گردآوری اطلاعات.. 80
5-3 )ابزارگردآوری اطلاعات.. 81
6-3) مدل مفهومی تحقیق. 82
6-3 )جامعه آماری تحقیق. 83
7-3) آزمون فرضیه ها 84
8-3) روش تجزیه و تحلیل داده ها 85
1 -8-3) آزمون همبستگی. 85
2-8-3 )رگرسیون چندگانه 86
3-8-3 ) آزمون نرمال بودن (کولموگروف- اسمیرنوف) 86
4-8-3 ) آزمون خود همبستگی(دوربین –واتسن) 87
5-8-3 )چند هم خطی 87
9-3 )شیوه اندازه گیری متغیرهای پژوهش : 88
10-3 ) متغیر های تحقیق : 97
فصل چهارم :تجزیه و تحلیل داده ها
1-4) مقدمه 99
2-4 )شاخص های توصیفی متغیرها 100
3-4) روش آزمون فرضیه های تحقیق. 102
1-3-4) بررسی اعتبار مدل. 103
4-4) تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق. 104
1-4-4) بررسی فرض نرمال بودن متغیرهای وابسته: 105
2-4-4) تجزیه و تحلیل فرضیه اول: 106
1-2-4-4 )آزمون فرضیه فرعی اول : 107
2-2-4-4) آزمون فرضیه فرعی دوم : بین مولفه های سرمایه فکری و نسبت Tobin q شرکت از شاخصهای ارزش بازار رابطه وجود دارد. 111
3-2-4-4 )آزمون فرضیه فرعی سوم : بین مولفه های سرمایه فکری و نسبت ارزش بازارهر سهم به عایدی(P/E) شرکت از شاخصهای ارزش بازار رابطه وجود دارد. 114
4-2-4-4) آزمون فرضیه اصلی اول : ارتباط معنی داری بین مولفه های سرمایه فکری وشاخصهای ارزش بازار بعنوان شاخص عملکرد مالی شرکت وجود دارد. 119
3-4-4)فرضیه اصلی دوم : ارتباط معنی داری بین مولفه های سرمایه فکری ونسبت سودآوری بعنوان شاخص عملکرد مالی شرکت وجود دارد. 120
4-4-4 )آزمون فرضیه اصلی سوم : ارتباط معنی داری بین مولفه های سرمایه فکری و نسبت های فعالیت بعنوان شاخص عملکرد مالی شرکت وجود دارد. 124
5-4-4) آزمون فرضیه اصلی چهارم: ارتباط معنی داری بین مولفه های سرمایه فکری و نسبتهای بازده سرمایه بعنوان شاخص عملکرد مالی شرکت وجود دارد. 128
1-5-4-4) آزمون فرضیه فرعی چهارم: بین مولفه های سرمایه سرمایه فکری و شاخص ROE از معیارهای بازده سرمایه رابطه وجود دارد. 128
2-5-4-4 )آزمون فرضیه فرعی پنجم : بین مولفه سرمایه سرمایه فکری و شاخصASR از معیارهای بازده سرمایه رابطه وجود دارد . 132
3-5-4-4) نتیجه آزمون فرضیه اصلی چهارم : ارتباط معنی داری بین مولفه های سرمایه فکری و نسبتهای بازده سرمایه بعنوان شاخص عملکرد مالی شرکت وجود دارد. 136
6-4-4 )آزمون فرضیه اصلی پنجم:ارتباط معنی داری بین مولفه هایسرمایه فکری و شاخص مبتنی برارزش آفرینی EVAبعنوان معیارنوین عملکرد مالی شرکت وجود دارد. 137
7-4-4 )آزمون فرضیه اصلی ششم : بین اندازه شرکت بامیانگین سرمایه فکری و عملکرد مالی رابطه معنی داری وجود دارد. 142
8-4-4 )خلاصه نتایج آزمون فرضیه ها 144
فصل پنجم :نتیجه گیری و پیشنهادات
1-5 )مقدمه 146
2-5) ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیه ها طبق شرایط متغیرها 146
1-2-5 )نتیجه فرضیه فرعی اول 147
2-2-5) نتیجه فرضیه فرعی دوم 147
3-2-5 )نتیجه فرضیه فرعی سوم 148
4-2-5 )نتیجه فرضیه اصلی اول. 149
5-2-5 )فرضیه اصلی دوم 149
6-2-5) نتیجه فرضیه اصلی سوم 150
7-2-5)فرضیه اصلی چهارم 150
8-2-5 )نتیجه فرضیه فرعی چهارم 151
9-2-5)فرضیه فرعی پنجم 151
10-2-5) نتیجه فرضیه اصلی چهارم 152
11-2-5 )نتیجه فرضیه اصلی پنجم 152
12-2-5 )نتیجه فرضیه اصلی ششم: 153
3-5 )نتیجه گیری کلی تحقیق. 154
4-5) پیشنهادهایی مبتنی بریافته های تحقیق. 154
5-5 )پیشنهادهایی برای تحقیق های آتی. 155
6-5 )محدودیت های تحقیق. 155
پیوست ها
پیوست الف) اسامی شرکتهای نمونه انتخاب شده و میانگین سرمایه فکری محاسبه شده: 158
پیوست ب) خروجی های آماری از نرم افزار SPSS. 161
منابع و ماخذ
منابع فارسی: 174
منابع لاتین: 176
چکیده انگلیسی: 178
جدول 1-2 طبقه بندی پتی و گویتر. 30
جدول 2-2 ویژگی های اصلی سیستم اندازه گیری. 42
جدول 3-2 مقایسه ارزش گذاری سرمایه های فکری(رودو و لیلرت) 45
جدول 4-2 خلاصه روشهای اندازه گیری سرمایه فکری به شرح جدول زیر ارایه شده است: 47
جدول 5-2 روش های ارزشیابی سرمایه فکری IC ( گردآوری اریک سویبی) 47
جدول 6-2 شاخصها و گروهای سنجش عملکرد مالی شرکتها 56
جدول 1-3 خلاصه جامعه آماری و حجم نمونه ها 84
جدول 2-3 شاخصها و گروه های عملکرد مالی. 90
جدول 1-4 : شاخص های توصیف کننده متغیرها تحت شاخص های مرکزی ، شاخص های پراکندگی وشاخص های شکل توزیع. 100
جدول 2-4 : شاخص های توصیف کننده متغیرها ی وابسته تحت شاخص های مرکزی به تفکیک سال. 101
جدول 3-4 : شاخص های توصیف کننده متغیرهای مستقل تحت شاخص های مرکزی به تفکیک سال. 102
جدول 4-4:آزمون نرمال بودن- متغیروابسته 106
جدول 5-4 : ضریب همبستگی پیرسون ،سطح معنی داری و تعداد نمونه آماری بین متغیر مولفه های سرمایه فکری و بازار به ارزش دفتری. 107
جدول 6-4 : تحلیل واریانس رگریسون بین متغیر مولفه های سرمایه فکری و ارزش دفتری به بازار. 108
جدول 7-4 : ضریب همبستگی،تعیین و آزمون دوربین واتسون بین متغیر مولفه های سرمایه فکری و ارزش دفتری به بازار. 108
جدول 8-4 ضرایب معادله رگرسیون بین متغیرمولفه های سرمایه فکری و ارزش دفتری به بازار. 110
جدول 9-4 : ضریب همبستگی پیرسون ،سطح معنی داری و تعداد نمونه آماری بین متغیر مولفه های سرمایه فکری و نسبت Tobin q. 112
جدول 10-4 : تحلیل واریانس رگریسون بین متغیر مولفه های سرمایه فکری و نسبت Tobin q. 112
جدول 11-4 :ضریب همبستگی،تعیین وآزمون دوربین واتسون بین متغیرمولفه های سرمایه فکری ونسبتTobin q 113
جدول 12-4 : ضرایب معادله رگرسیون بین متغیر مولفه های سرمایه فکری و نسبت Tobin q. 113
جدول 13-4 : ضریب همبستگی پیرسون ،سطح معنی داری و تعداد نمونه آماری بین متغیر مولفه های سرمایه فکری و نسبت P/E. 115
جدول 14-4 : تحلیل واریانس رگرسیون مولفه های سرمایه فکری با نسبت P/E. 116
جدول 15-4 : ضریب همبستگی، تعیین وآزمون دوربین واتسون مولفه های سرمایه فکری با نسبت P/E. 116
جدول 16-4 : ضرایب معادله رگرسیون مولفه های سرمایه فکری با نسبت P/E. 117
جدول 17-4 :ضریب مولفه های سرمایه فکری وشاخصهای ارزش بازار(P/E .Tobin Q. Mbv) 119
جدول 18-4 : ضریب همبستگی پیرسون ، سطح معنا داری و تعداد نمونه آماری بین مولفه های سرمایه فکری با نسبت سودآوری. 120
جدول19-4 تحلیل واریانس رگرسیون مولفه های سرمایه فکری با نسبت سودآوری –بازده دارایی ها 121
جدول 20-4 : ضریب همبستگی،تعیین وآزمون دوربین واتسون مولفه های سرمایه فکری با نسبت سودآوری- بازده دارایی ها(ROA) 121
جدول 21-4 :ضرایب معادله رگرسیون مولفه های سرمایه فکری با نسبت سودآوری (ROA) 122
جدول 22-4 : ضریب همبستگی پیرسون و سطح معنی داری بین مولفه های سرمایه فکری و نسبت فعالیت- گردش دارایی. 125
جدول 23-4 : تحلیل واریانس رگرسیون مولفه های سرمایه فکری و نسبت فعالیت.. 125
جدول 24-4 : ضریب همبستگی ، تعیین و آزمون دوربین واتسون مولفه های سرمایه فکری و نسبت فعالیت – گردش دارایی. 126
جدول 25-4 : ضرایب معادله رگرسیون مولفه های سرمایه فکری با نسبت فعالیت.. 126
جدول 26-4 : ضریب همبستگی پیرسون و سطح معنی داریمولفه های سرمایه فکری با بازده دفتری صاحبان سهام ROE 129
جدول 27-4 : تحلیل واریانس رگرسیون سرمایه فکری و بازده دفتری صاحبان سهام ROE. 130
جدول 28-4 :ضریب همبستگی،تعیین وآزمون دوربین واتسون سرمایه فکری و بازده دفتری صاحبان سهام ROE 130
جدول 29-4 : ضرایب معادله رگرسیون مولفه های سرمایه فکری با بازده دفتری صاحبان سهامROE. 131
جدول 30-4 : ضریب همبستگی پیرسون و سطح معنی داری بین مولفه های سرمایه فکری و بازده صاحبان سهام ASR 133
جدول 31-4 : تحلیل واریانس رگرسیون بین مولفه های سرمایه فکری و بازده صاحبان سهام ASR.. 134
جدول 32-4 :ضریب همبستگی ،تعیین و آزمون دوریبن واتسون بین رمایه فکری و بازده صاحبان سهام ASR 134
جدول 33-4 :ضرایب معادله رگرسیون مولفه های سرمایه فکری با بازده صاحبان سهام ASR.. 135
جدول 34-4 : ضریب مولفه های سرمایه فکری وشاخصهای بازده سرمایه (ROE .ASR) 136
جدول 35-4 : ضریب همبستگی پیرسون و سطح معنی داریمولفه های سرمایه فکری با ارزش افزوده اقتصادی 138
جدول 36-4 : تحلیل واریانس رگرسیون مولفه های سرمایه فکری با ارزش افزوده اقتصادی EVA.. 139
جدول 37-4 :ضریب همبستگی ، تعیین وآزمون دوریبن واتسون بین مولفه های سرمایه فکری باارزش افزوده اقتصادی 139
جدول 38-4 :ضرایب معادله رگرسیون مولفه های سرمایه فکری باارزش افزوده اقتصادی. 140
جدول 39-4 : ضریب همبستگی پیرسون و سطح معنی اندازه شرکت و مولفه های سرمایه فکری با عملکرد مالی 142
جدول 40-4 :تجزیه و تحلیل ضرایب معادله رگرسیون اندازه شرکت ،سرمایه فکری و شاخصهای عملکرد مالی 143
جدول 41-4 :خلاصه نتایج. 144
نمودار 1-2 طرح ارزش اسکاندیا 22
نمودار 2-2 مفهوم سازی سرمایه فکری از سوی بونتیس.. 24
نمودار 3-2 طبقه بندی سویبی از طریق چارچوب ناظر دارایی نامشهود 25
نمودار 4-2 مدل چن و همکارانش از سرمایه فکری و روابط بین آنها 27
نمودار 5-2 طبقه بندی اولیه توسط هانناس و لوونداهل. 31
نمودار 6-2 طبقـــه بندی لــوونداهــل. 31
نمودار 7-2 طبقه بندی لیم و دالیمور 32
نمودار 8-2 چارچوب کارت امتیازی متوازن. 33
نمودار 9-2 طبقع بندی کنفدراسیون تجاری دانمارک. 34
نمودار 10-2 شبکه منابع و فعالیت های ناملموس.. 41
نمودار 1-3 مدل طبقه بندی داراییهای یک شرکت.. 82
نمودار 2-3 مدل تبیینی تحقیق. 82
نمودار 1-4 : نمودار پراکندگی متغیر ارزش بازاری به دفتری. 110
نمودار 2-4 نمودار مقایسه ای بین مولفه های سرمایه فکری و مجموع ارزش بازاری به دفتری طی بازه زمانی 7 ساله. 111
نمودار 3-4 نمودار مقایسه ای بین سرمایه فکری و نسبت Tobin qطی بازه زمانی 7 ساله. 114
نمودار 4-4 : نمودار پراکندگی متغیر نسبت Tobin q. 114
نمودار 5-4 نمودار مقایسه ای بین مجموع سرمایه فکری و مجموع نسبت P/E طی بازه زمانی 7 ساله. 117
نمودار 6-4 : نمودار پراکندگی متغیر نسبت نسبت P/E. 118
نمودار7-4 نمودار مقایسه ای بین مجموع سرمایه فکری ومجموع نسبت سودآوریطی بازه زمانی7 ساله. 123
نمودار 8-4 : نمودار پراکندگی متغیر نسبت سودآوری. 123
نمودار9-4 نمودار مقایسه ای بین مجموع سرمایه فکری ومجموع نسبت فعالیت طی بازه زمانی7 ساله. 127
نمودار 10-4 : نمودار پراکندگی متغیر نسبت فعالیت.. 127
نمودار11-4 نمودار مقایسه ای سرمایه فکری و بازده دفتری صاحبان سهامROE طی بازه زمانی7 ساله. 131
نمودار 12-4 : نمودار پراکندگی متغیر بازده دفتری صاحبان سهامROE. 132
نمودار 13-4 نمودار مقایسه ای بین سرمایه فکری وبازده صاحبان سهامASRطی بازه زمانی7 ساله. 135
نمودار 14-4 : نمودار پراکندگی متغیر بازده صاحبان سهام ASR.. 135
نمودار 15-4 نمودارمقایسه ای بین مجموع سرمایه فکری و ارزش افزوده اقتصادی طی بازه زمانی7 ساله 140
نمودار 16-4 : نمودار پراکندگی متغیر ارزش افزوده اقتصادی. 141
سازمان ها در حال وارد شدن به اقتصاد مبتنی بر دانش هستند ، اقتصادی که در آن دانش و دارایی های نامشهود به عنوان مهمترین مزیت رقابتی سازمانها شناخته شده است . یکی از اجزای دارایی نامشهود سرمایه فکری می باشد که تاثیر مهمی بر عملکرد و پیاده سازی استراتزیک سازمان دارد از این رو شناسایی ، اندازه گیری و مدیریت سرمایه فکری دارای اهمیت خاصی است و منجر به مشاهده ارزش واقعی سازمان ها می شود.
برای سنجش سرمایه فکری طبقه بندی های مختلفی ارایه شده است که یکی از این طبقه بندی ها توسط پالیک[1] به نام (ارزش افزوده سرمایه فکری)[2] مطرح شده که از سه جزء کارایی سرمایه فیزیکی، کارایی سرمایه انسانی و کارایی سرمایه ساختاری می باشد. در این پژوهش ابتدا براساس مدل (ارزش افزوده سرمایه فکری) ، ارزش سرمایه فکری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای دوره زمانی 7 ساله 1380 الی 1386 محاسبه و سپس ارتباط بین مولفه های سرمایه فکری و بازده مالی شرکتها مورد ارزیابی قرار گرفته است. جهت محاسبه عملکرد مالی از هشت شاخص عملکرد مالی مالی در پنج گروه معرف ارزش بازار ، سودآوری، فعالیت ، بازده سرمایه ، مبتنی بر ارزش آفرینی استفاده شده است.در تحقیق حاضر ، روش آماری استفاده شده جهت تجزیه و تحلیل داده ها ، رگرسیون چند گانه و ضرایب همبستگی می باشد. نمونه انتخابی شامل 73 شرکت بصورت پیوسته برای بازه زمانی 7 ساله بوده که اندازه شرکت بعنوان متغیر کنترلی در نظر گرفته شده است.
یافته ها حاکی از رابطه معنادار مثبت بین سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکتها و تاثیر مثبت اندازه شرکت بر روی سطوح برخورداری از سرمایه فکری و عملکرد مالی می باشد. باتوجه به این نتایج می توان توجه مدیران ، سهامداران ، سرمایه گذاران و سایر گروه های ذینفع را به منابع و توانمندیهای درون سازمانی جلب و بهره گیری از این مدل برای کسب بازده مالی بالاتر و دسترسی به ارزش واقعی شرکتها ،پیشنهاد کرد.
وازه های کلیدی: سرمایه فکری ،عملکرد مالی ،اندازه شرکت ،رگرسیون چندگانه، بورس اوراق بهادار تهران
با ورود به اقتصاد دانشی، دانش در مقایسه با سایر عوامل تولید مانند زمین ، سرمایه ، ماشین آلات و... از ارجحیت بیشتری برخوردار شده است . بطوری که در اقتصاد ، دانش به عنوان مهمترین عامل تولید محسوب می شود و از آن به عنوان مهمترین مزیت رقابتی سازمان ها یاد می شود . همچنین با پیشرفت سریع تکتولوژی برتر ، بویژه در زمینه ارتباطات ، کامپیوتر و مهندسـی بیولوژی ، از دهه 70 الگوی رشد اقتصادی جهان بطور اساسی تغییر کرد و به دنبال آن ، دانـش به عنوان مهمتـرین سرمایه جایگزین سرمایه های پولــی و فیزیکی شد (چن و همکاران ،2005،ص388) [3] . یکی از ویژگی های دانش این است که نامشهود است یعنی غیرقابل لمس و غیر محسوس است و ارزشگذاری و اندازه گیری آن خیلی سخت و منمودار است در صورتی که درگذشته سازمان ها با استفاده از روش های حسابداری قادر بودن تا ارزش و اندازه تولید خود را به طور کامل محاسبه کنند ولی امروزه این روش حسابداری دارای کارایی لازم نیستند. دانش به عنوان یکی از مهمترین اجزای دارایی های نا مشهود محسوب می شود اگر در گذشته بیشتر دارایی های سازمان ها مشهود بودند ولی امروزه قسمت اعظم دارایی های سازمان ها نامشهود هستند (سالیوانو همکاران،2002،ص9) [4] .
[1]-Pulic
[2]-Vaic
[3]- Chen et al,2005,p388.
[4] -Sullivan,2002,p9
دسته بندی | علوم انسانی |
بازدید ها | 7 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 461 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 129 |
بررسی نقش عوامل رشد فروش و شاخص بحران مالی در پیش بینی بازده سهام
چکیده: 1
مقدمه: 2
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1 مقدمه 4
2-1 تاریخچه مطالعاتی. 5
3-1 بیان مساله 6
4-1 اهمیت موضوع تحقیق. 7
5– 1 فرضیات تحقیق. 8
6–1 اهداف تحقیق. 9
7-1حدود مطالعاتی. 10
8–1 تعریف واژه های کلیدی. 10
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
1-2 مقدمه 13
2– 2 مفاهیم ریسک و بازده 13
1-2-2 بازده 14
2– 2– 2 ریسک... 17
3–2–2 رابطه ریسک و بازده 19
3–2 هدف بازار سرمایه 20
4–2 مفهوم بازار کارآ 20
1– 4– 2 خصوصیات بازار کارآ 22
5– 2 تئوری پرتفلیو. 23
1-5-2 مدل مارکوئیتز. 23
2– 5– 2 مدل تک شاخص ( تک عامل ) 27
6–2 مدل قیمت گذاری داراییهای سرمایه ای CAPM.. 29
1– 6– 2 مفروضات مدل قیمت گذاری دارایی سرمایه ای. 30
2– 6– 2 آزمون های CAPM.. 32
3– 6– 2انتقادات به مدل قیمت گذاری دارایی سرمایه ای CAPM.. 33
7– 2 انواع مدلهای پیش بینی ورشکستگی. 34
1– 7–2 مدل ویلیام بیور. 34
2– 7– 2مدل آلتمن. 35
3-7-2مدل اسپیرینگیت.. 36
4– 7– 2 مدل اوهلسون. 37
5– 7– 2مدل فولمر. 38
6- 7–2 مدل زمیجوسکی. 38
7– 7–2 مدل سی اسکوار. 39
8–7–2 تحقیقات انجام شده در ارتباط با مدلهای پیش بینی ورشکستگی. 39
8–2 شکل گیری مفهوم استثنائات بازار سهام 42
1- 8-2 نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار. 45
2-8-2 نسبت سود به قیمت.. 46
3-8-2 اندازه شرکت.. 47
9 – 2 ورود مفهوم استثنائات بازار در بازارهای سرمایه 48
1- 9– 2 مطالعات فاما و فرنچ. 49
2– 9– 2 تحقیقات ونگ... 49
3– 9–2 استثنائات بازار سهام و بورس اوراق بها دار. 51
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
1-3 مقدمه 55
2- 3 روش تحقیق. 55
3-3مراحل پژوهش علمی در تحقیق. 56
4 – 3جامعه و نمونه آماری. 57
5– 3 مدل تحلیلی تحقیق. 58
6– 3 روش جمع آوری اطلاعات.. 59
7-3متغیرهای تحقیق. 60
8 – 3 نحوه محاسبه متغیرهای تحقیق. 60
1– 8–3 رشد فروش.. 60
2- 8- 3 شاخص بحران مالی. 61
9- 3 روشها وتکنیکهای تجزیه اطلاعات.. 61
1- 9- 3 همبستگی. 61
2- 9- 3 ضریب تعیین. 62
3- 9- 3 رگرسیون. 62
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
1-4 مقدمه 64
2-4 بررسی رابطه بین نرخ رشد فروش و بازده سهام 64
3– 4بررسی رابطه بین شاخص بحران مالی وبازده سهام 66
4 - 4 بررسی رابطه بین شاخص بحران مالی ونرخ رشد فروش با بازده سهام 68
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
1-5 مقدمه 95
2-5 نتایج تحقیق. 96
1– 2– 5 نتایج حاصل از آزمون فرضیه اول. 96
2– 2– 5 نتایج حاصل از آزمون فرضیه دوم 96
3– 2– 5 نتایج حاصل از آزمون فرضیه سوم 97
3 – 5 نتیجه گیری کلی. 97
4-5 محدودیتهای تحقیق. 98
5-5 پیشنهادات.. 98
پیوست ها
منابع و ماخذ
منابع فارسی: 112
منابع لاتین: 114
چکیده انگلیسی: 115
جدول 1-2 سهام رشدی در مقابل سهام ارزشی. 46
جدول 2-2 خلاصه نتایج به دست آمده در خصوص وجود استثنائات در بازار سهام 48
جدول 3-2 خلاصه ای از تحقیقات داخلی انجام شده در خصوص استثنا ئات بازده سهام. 52
جدول 1-4 بررسی رابطه بین بازده سهام و نرخ رشد فروش در طی دوره پنج ساله 65
جدول 2-4 بررسی رابطه بین بازده سهام و نرخ رشد فروش از82 تا 86. 66
جدول 3-4 بررسی رابطه بین بازده سهام و شاخص بحران مالی در طی دوره پنج ساله 67
جدول 4- 4 بررسی رابطه بین شاخص بحران مالی و بازده سهام از 82 تا 85. 67
جدول 5-4 همبستگی های دو متغیره پنج ساله 69
جدول 6-4 مقادیر ضریب همبستگی ، ضریب تعیین وضریب تعیین تعدیل شده 5ساله 70
جدول 7-4آنالیز واریانس رگرسیون 5 ساله 70
جدول 8-4ضرائب معادله رگرسیونی 5 ساله 71
جدول 9-4 نرمال بودن توزیع 5 سال. 72
جدول10-4 همبستگی های دومتغیره سال82. 73
جدول 11-4 مقادیر ضریب همبستگی ، ضریب تعیین وضریب تعیین تعدیل شده مدل درسال82. 74
جدول 12-4آنالیز واریانس رگرسیون در سال 82. 74
جدول 13-4ضرائب معادله رگرسیونی سال82. 75
جدول 14-4 نرمال بودن توزیع سال82. 76
جدول 15-4 همبستگی های دو متغیره سال83. 77
جدول 16-4 مقادیر ضریب همبستگی ، ضریب تعیین وضریب تعیین تعدیل شده مدل درسال83. 78
جدول 17-4آنالیز واریانس رگرسیون در سال83. 78
جدول 18-4ضرائب معادله رگرسیونی سال83. 79
جدول 19-4نرمال بودن توزیع در سال83. 80
جدول20-4همبستگی های دو متغیره سال 84. 81
جدول 21-4 مقادیر ضریب همبستگی ، ضریب تعیین وضریب تعیین تعدیل شده مدل در سال84. 82
جدول 22-4آنالیز واریانس رگرسیون درسال 84. 82
جدول 23-4ضرائب معادله رگرسیونی سال84. 83
جدول 24-4نرمال بودن توزیع سال84. 84
جدول 25-4 همبستگی دو متغیره سال85. 85
جدول 26-4 مقادیر ضریب همبستگی ، ضریب تعیین وضریب تعیین تعدیل شده مدل در سال85. 86
جدول 27-4آنالیز واریانس رگرسیون در سال85. 86
جدول 28-4 ضرائب معادله رگرسیونی سال85. 87
جدول 29-4 نرمال بودن توزیع 85. 88
جدول 30-4 همبستگی دو متغیره درسال86. 89
جدول 31-4 مقادیر ضریب همبستگی ، ضریب تعیین وضریب تعیین تعدیل شده مدل درسال86. 90
جدول 32-4آنالیز واریانس رگرسیون درسال86. 90
جدول 33-4ضرائب معادله رگرسیونی سال86. 91
جدول 34-4 نرمال بودن توزیع 86. 92
جدول 35-4 خلاصه نتایج فرضیات.. 93
شکل 1-2 رابطه ریسک و بازده نشان دهنده بتا برای A (5/1) ، B (1) ، C (6/0) 19
شکل 2-2 رابطه ریسک و بازده برای سرمایه گذاران. 20
شکل 3-2 تغییرات قیمت اوراق بهادار در بازار کارآ 21
شکل 4– 2 بازده مورد انتظار و ریسک گروهی از اوراق بهادار. 27
شکل 5-2 مدل تک شاخص... 28
شکل 1-3 مدل تحلیلی تحقیق. 59
مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای رابطه تعادلی بین ریسک و نرخ بازده مورد انتظار اوراق بهادار رابیان می کند . این مدل ادعا می کند که سرمایه گذاران تنها در قبال پذیرش ریسک سیستماتیک انتظار دریافت پاداش یا صرف را دارند. تحقیقات تجربی اخیر این مدل را با چالش های جدی مواجه ساخته است و به نظر می رسد بتا به عنوان شاخص ریسک سیستماتیک توان تشریح رابطه بین ریسک وبازده را در دوره های بلند مدت از دست داده است. این در حالی است که متغیرهای دیگری نظیر رشد فروش و شاخص بحران مالی به عنوان جایگزین ریسک مطرح شده اند. شاخص های رشد فروش و شاخص بحران مالی از جمله شاخص هایی هستند که توانایی ارزیابی قدرت باز پرداخت بدهی ها و قابلیت سود آوری واحد تجاری را دارند. از این رو این تخقیق در نظر دارد تا با مرور ادبیات موجود و با استفاده از رگرسیون خطی ساده وچند متغیره با نمونه ای شامل107 شرکت طی دوره زمانی 1382-1386 تاثیر دو عامل رشد فروش و شاخص بحران مالی رادر پیش بینی بازده سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار دهد. با توجه به آزمون های رگرسیون خطی، نتایج تحقیق حاکی از آن است که ترکیب عوامل رشد فروش وشاخص بحران مالی فاقد قدرت توضیحی لازم درتشریح بازدهی سهام شرکتهای مورد مطالعه است.
در ادبیات مالی به معیار ریسک سیستماتیک بتا ( b ) می گویند. به عبارت دیگر بتا معیاری است که حساسیت بازده یک سهم را نسبت به بازده بازار نشان می دهد. مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای یکی از مدلهای پیش بینی بازده سهام است که برای سالهای زیادی مورد استفاده قرار گرفته است. در این مدل فرض می شود که سرمایه گذاران فقط می توانند بازده اضافی را با تحمل ریسک اضافی کسب کنند. در این مدل اگر هدف سرمایه گذار کسب بازده بیشتر از بازده بازار باشد ریسک بالاتری از ریسک بازار را تحمل می کند. ضریب بتا در این مدل توانایی لازم را پیش بینی بازده سهام دارد و یکی از عوامل مهم برای تصمیم گیری درباره خرید و فروش سهام یک شرکت، پیش بینی بازده سهام آن شرکت است .
دسته بندی | مکانیک |
بازدید ها | 24 |
فرمت فایل | |
حجم فایل | 5339 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 98 |
نصب و بازرسی مخازن ذخیره سقف شناور TANK INSPECTION
مخزن مخازننصب و بازرسی مخازن ذخیره سقف شناورTANKTANK INSPECTION